széf

A tényleges tulajdonosi nyilvántartás, a központi bankszámla- és széfnyilvántartás vezetésével kapcsolatos aktualitások

✎ dr. Márton Róbert Pál szakértő NAV Adóügyi Főosztály

Korábbi cikkemben a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Afad tv.) szabályozási rendszerének áttekintésével foglalkoztam, melynek egyik központi kérdése a törvényben foglalt egyes jogintézmények és mérföldkövek lépcsőzetes hatálybalépése volt.

Az áttekinthetőség érdekében célszerű ismét felidézni az Afad tv. egyes rendelkezéseinek hatálybalépésére vonatkozó, korábban már közölt táblázatot.

2021. június 1.A Pmt. kapcsolódó módosításai
2021. szeptember 1.Az adatszolgáltató és a tényleges tulajdonos hozzáférése a TTNY-hez
2021. október 1.A TTNY rendes adatfeltöltésének kezdete, a 10 pontos megbízhatósági index beállítása
2022. február 1.A hatóságok és szolgáltatók hozzáférése a TTNY-hez, eltérésjelzések kezelése, központi bankszámla- és széfnyilvántartáshoz történő hozzáférés
2022. július 1.Harmadik személyek díjfizetés ellenében történő hozzáférése a TTNY-hez, külön kiemelve ezen körön belül az Afad tv. hatálya alá tartozó bizalmi vagyonkezelési jogviszonyokat, az ehhez kapcsolódó előzetes engedély igénylésének szabályai, jogkövetkezmények, jogorvoslat, és ez utóbbiakhoz kapcsolódóan a Pmt. kiegészítése
2023. február 1.Kapcsolat az Európai Unió tagállamainak központi nyilvántartásaival (BORIS rendszer)

Ebben a cikkben a hatóságok és szolgáltatók, valamint a harmadik személyek tényleges tulajdonosi nyilvántartáshoz (TTNY) való hozzáférésére, az ún. eltérésjelzések kezelésére és a központi bankszámla- (KBNY) és központi széfnyilvántartáshoz (KSZNY) történő hozzáférésre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat tekintem át.

I. Az adatbázisokban tárolt adatokhoz történő hozzáférés

A hozzáférésre vonatkozó alapvető szabályokat az Afad tv. határozza meg (ideértve a hozzáférésre jogosultak és az általuk megismerhető adatok körét, valamint a regisztrációs kötelezettséget és a nyilvántartó szervnek a lekérdezések naplózására vonatkozó kötelezettségét), emellett külön kormányrendeletben kaptak helyet a szolgáltató minőség-ellenőrzésével kapcsolatos feladatok, valamint a harmadik személyek díjfizetési kötelezettségére vonatkozó rendelkezések.[1]

A szabályozási környezetnél meg kell említeni továbbá az Európai Parlament és a Tanács 2015. május 20-i (EU) 2015/849 irányelvét a pénzügyi rendszerek pénzmosás vagy terrorizmusfinanszírozás céljára való felhasználásának megelőzéséről, a 648/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 2005/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 2006/70/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről (a továbbiakban: Irányelv). Az ebben foglalt közösségi szintű előírások nagymértékben meghatározzák az Afad tv. szabályozási koncepcióját is.

Az Afad tv. a megismerési jog/hozzáférés biztosításának (a továbbiakban az egyszerűség érdekében a lekérdezés kifejezést fogom használni) megteremtése során mozgásteret hagyott a nyilvántartást vezető szervnek, melyet a „nyilvántartó szerv által meghatározott módon” fordulattal juttatja kifejezésre a központi adatbázisok vonatkozásában.

1. Hozzáférés a TTNY-hez – hatóságok, felügyeletet ellátó szervek, szolgáltatók és harmadik személyek

Azokat a szervezeteket, akik a TTNY-hez kapcsolódóan a legszélesebb megismerési jogosultsággal rendelkeznek, az Afad tv. 8. § (1) bekezdése nevesíti: a hatóságok, az ügyészség, a bíróság és a felügyeletet ellátó szervek.

A hatóságok fogalmát nem a szó köznapi értelmében kell megítélni (azaz minden olyan szervezet, aki közhatalmi feladatokat lát el), az Afad tv. hatóságként pontosan meghatározott szervezetek körét öleli fel, és a jogszabály alkalmazásában csak ezek a szervezetek minősülnek hatóságnak. A hatóságok köre az Afad tv. hivatkozott rendelkezése alapján a következő szervezeteket jelöli:

  • a pénzügyi információs egységként működő hatóság,
  • a nyomozó hatóság,
  • az általános rendőri feladatok ellátására létrehozott szerv,
  • a nemzetbiztonsági szolgálatok,
  • a rendőrségről szóló törvényben meghatározott belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerv,
  • a rendőrség terrorizmust elhárító szerve, továbbá
  • az állami adó- és vámhatóság.

Más – egyébként hatóságnak minősülő – szervezetnek tehát ebben a minőségben nem biztosítható a hozzáférés a központi adatbázisokhoz, tekintettel az Afad tv. előbbi tételes felsorolására.

Ahogyan azt már jeleztem, ezen adatbázisok felállításának elsődleges célja a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem hatékonyabbá tétele, így ezzel teljes mértékben összhangban áll, hogy a lekérdezésre jogosult szervezetek és személyek köre elsősorban a pénzmosás elleni fogalmak segítségével került meghatározásra, és erre vezethető vissza a megismerésre jogosult hatóságok körének tudatos szűkítése is.

A felügyeletet ellátó szervek körének meghatározásakor a törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Pmt.) 5. §-át veszi alapul.

Az egyszerűség érdekében a bíróságok, ügyészségek, hatóságok és felügyeletet ellátó szervek körét összefoglalóan a hatóságok elnevezéssel jelölöm.

A megismerésre jogosultak második csoportjába az ún. szolgáltatók tartoznak. A szolgáltatók körét az Afad tv. szintén a Pmt.-re vezeti vissza, annak az 1. § (1)–(1a) bekezdéseire. E körbe tartoznak például:

  • a hitelintézetek,
  • a pénzügyi szolgáltatók,
  • az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak,
  • az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végzők,
  • a könyvvizsgálói tevékenységet végzők,
  • a könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet megbízási, illetve vállalkozási jogviszony alapján végzők,
  • az ügyvédek, ügyvédi irodák, európai közösségi jogászok, európai közösségi jogászi irodák, kamarai jogtanácsosok, közjegyzők,
  • a székhelyszolgáltatók stb.

Az Afad tv. 2022. július 1-jén hatályba lépett 8. § (5) –(7) bekezdései alapján harmadik személyek” is jogosulttá válnak arra, hogy a TTNY-ben szereplő adatokat megismerhessék.

A harmadik személyek körét az Afad tv. a következők szerint határozza meg: „az e törvény szerinti nyilvántartó szervtől, a hatóságtól, az ügyészségtől, a bíróságtól, a felügyeletet ellátó szervtől, a szolgáltatótól, valamint az adatszolgáltatótól eltérő személy”.

2.  Hozzáférés a KBNY-hez és KSZNY-hez – hatóságok, felügyeletet ellátó szervek, gazdasági kamarák és önkormányzati adóhatóságok

A törvény rendelkezik a bankszámla- és széfnyilvántartáshoz történő hozzáférésről is. A bíróságra, ügyészségre, hatóságokra és felügyeletet ellátó szervekre vonatkozó, a TTNY-hez kapcsolódóan már ismertetett szabályok az ezen adatbázisokhoz történő hozzáférés kapcsán is érvényesülnek, azonban az alábbi eltérésekre kell figyelemmel lenni.

  1. A szolgáltatók és harmadik személyek körét a jogalkotó nem nevesíti a KBNY és KSZNY megismerésére jogosultak körében, azaz az előbbiek csak a TTNY-hez kaphatnak hozzáférést.
  2. A megismerésére jogosultak köre ezen adatbázisokhoz kapcsolódóan két új szereplővel bővült: az önkormányzati adóhatóságokkal és a gazdasági kamarákkal. Mivel az Afad tv. őket csak ezen adatbázisok vonatkozásában ruházza fel megismerési joggal, kijelenthető, hogy ezek a szereplők a TTNY-hez nem férhetnek hozzá.
  3. A gazdasági kamarák körét a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény 3. § (3) bekezdés alapján kell meghatározni, és a kereskedelmi és iparkamarák részére biztosított e minőségben a hozzáférés.

II. A hozzáférés biztosításának első lépése – a regisztráció

1. A hatóságok, felügyeleti szervek, bíróságok, ügyészségek, szolgáltatók, valamint önkormányzati adóhatóságok és gazdasági kamarák regisztrációja

Az Afad tv. 21/B. §-a[2] eltérést nem engedő szabályként írja elő, hogy a lekérdezésre jogosultságnak az előfeltétele, hogy a bíróság, ügyészség, hatóság, a felügyeletet ellátó szerv, a szolgáltató, valamint az önkormányzati adóhatóságok és gazdasági kamarák regisztráljanak a nyilvántartó szervnél.

1.1. A regisztráció módja

A regisztráció érdekében a NAV új formanyomtatványt rendszeresített AFADREG jelzéssel. Ezen az adatlapon kell megjelölni azt, hogy

  1. ki/mely szervezet kezdeményezi a regisztrációt,
  2. a regisztráló milyen szerepkör szerinti lekérdezéshez kíván regisztrációt kezdeményezni, és
  3. kik azok a személyek, akiknek hozzáférés kialakítását kéri a szervezet,
  4. az adatlapon megjelölt személy(ek)nek mely központi adatbázis(ok)hoz kíván hozzáférést kezdeményezni.

Fontos kiemelni, hogy – ahogyan arra a korábbi cikkemben is utaltam – a NAV ebben az esetben nem állami adó- és vámhatósági jogkörben jár el, a regisztráció során (az adatlap benyújtásakor) az adó- és vámeljárásra vonatkozó szabályok nem érvényesülnek, így a NAV előtti eljárásra feljogosító, az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény szerinti képviseleti szabályok sem. Az AFADREG adatlapot az előzőek alapján tehát a regisztrációt kezdeményező szervezet hivatalos elektronikus elérhetőségéről kell beküldeni a NAV-hoz, az adóügyekben általában eljáró állandó meghatalmazott azt nem jogosult benyújtani.

A NAV ebben a feladatkörében eljárva a jogosultságigényléssel érintett magánszemélyeket nem adóazonosító jel, hanem a természetes személyazonosító adatok alapján (név, születési név, születési hely, születési idő, édesanyja neve) azonosítja.

A jogosultságigényléssel érintett magánszemélyek adatainak megadásakor az azonosításhoz szükséges adatokat a személyes okmánynak megfelelően kell megadni. Fontos például, hogy

  • a dr. titulust a születési név családi név mezője előtt is meg kell adni,
  • születési helynél a kerületet jelző kétjegyű arab számot vagy római számot [pl. a városrészre utaló számot (01, I stb.)] is meg kell adni,
  • ha a természetes személynek vagy a természetes személy édesanyjának több keresztneve is van, akkor az összes keresztnevet be kell írni.

Az adatlapon bejelentett jogosultság iránti kérelmek vizsgálata és nyilvántartásba vétele automatikusan történik, azaz a benyújtott adatlapok javítására és korrekciójára manuális (illetve egyedi) úton nincs lehetőség. Ha valamelyik magánszemély esetében nem sikerül a jogosultságok megképzése, úgy rá vonatkozóan ismételten be kell nyújtani az adatlapot (ha egy adatlapon több személy részére is kérik a jogosultság megképzését, akkor a beazonosítható személyek jogosultságát biztosítja a NAV akkor is, ha egy vagy több személy nem azonosítható).

Ha utóbb ugyanannak a személynek kell képezni egy másik adatbázishoz történő megismerési jogosultságot, az adatlapon új bejelentésként minden adatbázist meg kell jelölni, amelynek elérését kezdeményezik.

A NAV a sikeres regisztrációról, valamint a kérelemmel kapcsolatban felmerült olyan hibáról, amely a lekérdezési jogosultság megképzésének akadályát képezi, értesíti a regisztráló szervezetet.

Sikeres regisztráció után a http://kny.nav.gov.hu címen található felületen KAÜ-azonosítást követően elérhető az Afad tv. szerinti és abban meghatározott szintű megismerést biztosító lekérdezés.

Fontos figyelni arra, hogy a lekérdezési jogosultság bármilyen okból történő megszűnését a nyilvántartó szerv felé a regisztráló szervezetnek kell jeleznie. A hozzáférés megszüntetése érdekében a NAV a kérelemről való tudomásszerzést követően intézkedik.

1.2. Kik jogosultak regisztrációt kezdeményezni?

A törvény meghatározza azon személyek körét, akik a központi adatbázisok elérhetősége érdekében a hatóságok (ideértve az önkormányzati adóhatóságokat és gazdasági kamarákat is), illetve szolgáltatók részéről jogosultak regisztrációt kezdeményezni.

A hatóságok körénél a rendelet ezt – a törvényes képviselőkön kívül – a hatóság kijelölt tagjának is lehetővé teszi, míg a szolgáltatók esetében a regisztráció kezdeményezésének joga a törvényes képviselőket illeti meg.

Abban ugyanakkor mindkét kör tág mozgástérrel bír, hogy a szervezet nevében kinek kívánják a jogosultság megadását biztosítani. Az Afad tv. arra vonatkozóan támaszt feltételt, hogy a kijelölt személyeknek a szervezettel szolgálati viszonyban, munkaviszonyban vagy más munkavégzésre irányuló jogviszonyban kell állniuk.

1.3.  A szolgáltatók regisztrációjának specialitásai

Korábban jeleztem, hogy a szolgáltatók körét a Pmt. 1. § (1)–(1a) bekezdései alapján lehet meghatározni. Eszerint szolgáltatói regisztráció kezdeményezése esetén a NAV az Afad Vhr. 1. §-ában foglaltaknak megfelelően ellenőrzi, hogy a regisztrációt kezdeményező szolgáltatónak minősül-e, továbbá sikeres regisztrációt követően minden hozzáférés-kezdeményezésnél (KAÜ-azonosítást követő belépésnél) vizsgálja, hogy a regisztrált szervezet szolgáltatónak minősül-e még.

A szolgáltatói minőséget a NAV annak alapulvételével ellenőrzi, hogy a Pmt. hivatkozott szakasza szerinti szervezet a Pmt. 31. §-a szerinti, kijelölt személyre vonatkozó bejelentést teljesítette-e a pénzügyi információs egység felé.[3] Ahhoz, hogy a regisztráció alapján a nyilvántartó szerv meg tudja képezni a hozzáférésre vonatkozó jogosultságot a szolgáltatók által megjelölt személyeknek, az szükséges tehát, hogy

  • a szolgáltató ebben a minőségben szerepeljen a PEI nyilvántartásában és
  • legalább egy érvényes kijelölt személyre vonatkozó bejegyzés szerepeljen a szolgáltatóhoz bejelentve.

Az előbb részletezettektől eltérő szabályok vonatkoznak a Pmt. 1. § (1) bekezdés l) pontjában szereplő szolgáltatókra (ügyvédek, ügyvédi irodák stb.) a Pmt. 73–76/A. §-ai alapján. Ezen rendelkezések szerint a bejelentést az ügyvéd, a kamarai jogtanácsos és a közjegyző a területi kamaránál köteles teljesíteni. A kijelölt személy tehát a kamaráknál kerül kijelölésre, így a Pmt. alapján az PEI nyilvántartása nem tartalmazza a Pmt. 1. § (1) bekezdés l) pontjában szereplő szolgáltatókat, csak a kamarákat, a kamaráknál kijelölt személyeket.

Ezen szolgáltatók esetében a NAV a szolgáltatói minőséget a működési forma, illetve a végzett tevékenységek figyelembevételével állapítja meg.

2. A harmadik személyek regisztrációja

Tekintettel arra, hogy a TTNY egyik célja – a pénzmosás elleni küzdelem hatékonyabbá tételén túlmenően – az uniós szabályoknak megfelelő átláthatóság biztosítása, a jogalkotó ezen kör megismerési jogosultságával szemben nem támasztott olyan többletfeltételeket, mint az előzőleg részletezett szervezetek esetén. Természetesen a regisztrált harmadik személyek kevesebb információt ismerhetnek meg, mint a hatósági/szolgáltatói stb. szerepkörben eljáró szervezetek.

A regisztráció a természetes személyek családi és utónevének valamint elektronikus levelezési címének az elektronikus felületen történő megadásával, ésnem a korábban említett ÁNYK űrlap benyújtásával történik. A regisztrációról a magánszemély egy megerősítő elektronikus levelet kap a megadott e-mail-címre. Ezt követően belépés után gyakorolható a lekérdezési jogosultság.

A felület az alábbi linken érhető el: https://nyl.nav.gov.hu/

III. A lekérdezés

Annak ellenére, hogy a hatóságok és szolgáltatók köre a regisztráció során viszonylagos egységességet mutat, a jogosultság birtokában megismerhető adatok tekintetében már jelentős eltérések mutatkoznak.

A hatóságok lekérdezési jogosultsága az, amely az adatbázisok tekintetében a legtágabb hozzáférést biztosítja, és leegyszerűsítve azt lehet mondani, hogy a hatóság képviseletében eljáró személy a TTNY, KBNY és KSZNY teljes adattartalmát (annak történeti adatait is ideértve) megismerheti. Ugyanilyen terjedelmű hozzáférés biztosított továbbá – az Afad tv. korlátozó rendelkezése hiányában – a gazdasági kamaráknak és az önkormányzati adóhatóságoknak a KBNY és a KSZNY tekintetében.

Indokoltnak tartom jelezni továbbá, hogy az Afad tv. 21/A. §-a (igazodva az Irányelvben megfogalmazott elvárásokhoz is) kötelezettségként írja elő a NAV-nak, hogy a lekérdezéseket naplózza. A naplózás célja annak biztosítása, hogy az egyes központi adatbázisokban szereplő adatok megismeréséhez kapcsolódóan pontosan megállapítható és utóbb visszakereshető legyen, hogy ki, mikor és mely adatok megismerését kezdeményezte.

1. A TTNY-ben szereplő adatok lekérdezése

1.1. Hatósági lekérdezés a TTNY esetében

Mind az adatszolgáltató szervezetre, mind a tényleges tulajdonos személyére lehet keresést indítani, de azoknak sikerességéhez természetesen az kell, hogy akár az adatszolgáltató, akár a magánszemély egyértelműen beazonosítható legyen.

Lehetőség van továbbá annak kiválasztására, hogy a keresés csak az aktuális adatokban történő keresést vegye alapul vagy a történeti adatokat is. Ez utóbbi azokat az eseteket öleli fel, amikor a magánszemély tényleges tulajdonosi jogviszonya az adatszolgáltatóban már megszűnt, azonban az Afad tv.-ben rögzített megőrzési időn belüli ennek a kapcsolatnak a megszűnése, és így a nyilvántartásból az adat kinyerhető.

Biztosított lesz továbbá az eltérésjelzésekben foglaltak megismerése is (ennek bemutatásával később foglalkozom), a hatóságok az azokban foglaltak teljes adattartalmát megismerhetik.

1.2. Szolgáltatói lekérdezés a TTNY esetében

A szolgáltatók megismerési joga jelentős részben átfedést mutat a hatóságok által elérhető adatok körével, azonban jelentős különbségek lelhetők fel az első körben bemutatott, megismerhető adatok köréhez képest, melyeket az alábbiak szerint foglalok össze.[4]

  1. Tekintettel arra, hogy a szolgáltatók TTNY-re vonatkozó lehetőségei minden esetben egy adott adatszolgáltató adataira irányulnak, így ezen szereplők esetében nincs lehetőség arra, hogy a magánszemélyeket vegyék alapul a keresések során. Egyszerűbben fogalmazva, a szolgáltatók megismerési joga nem irányulhat arra, hogy egy személy összes tényleges tulajdonosi jogviszonyát és a vele kapcsolatban álló minden adatszolgáltatót megismerhessék.
  2. A szolgáltatók Pmt. szerinti ügyfél-átvilágítási és adatellenőrzési kötelezettsége az aktuális adatok fennállására koncentrál, így esetükben nincs lehetőség arra, hogy a TTNY történeti adatai között indítsanak lekérdezést.
  3. Az eltérésjelzésben foglaltak részben megismerhetők a szolgáltatók részéről, de annak adatkörét két adatra szűkíti a jogalkotó: az eltérésjelzésben közölt adatok és a rögzítés időpontja.
  4. A szolgáltató nem ismerheti meg az adatszolgáltató tényleges tulajdonosi adatainak 4. § (1) bekezdés h) pontja szerinti TT-indexét az Afad tv. 8. § (3) bekezdése alapján.
  5. A szolgáltatói lekérdezések esetében a törvény kifejezetten nevesíti a célhoz kötöttséget. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a hatósági körbe tartozó szervezetek öncélúan kezdeményezhetnék az adatok megismerését, ahogyan azt fentebb jeleztem, a NAV minden esetben naplózza a lekérdezéseket.
1.3. Harmadik személyek lekérdezései a TTNY esetében

A harmadik személyek lekérdezéseivel kapcsolatban az alábbiakat tartom célszerűnek kiemelni.

  1. Ahogyan arra fentebb is utaltam, a harmadik személyek lekérdezései elsősorban az átláthatóságot szolgálják. Annak érdekében, hogy a regisztrált magánszemélyek esetében is érvényre jussanak a célhoz kötöttség követelményei, az adatszolgáltatók keresésekor a felhasználónak legalább elnevezéssel azonosítania kell az adatszolgáltató szervezetet.[5]
  2. A lekérdező megismerheti az adatszolgáltató aktuális tényleges tulajdonosára/tulajdonosaira vonatkozó adatokat, de nincs lehetőség az eltérésjelzésekben szereplő információk megismerésére.
  3. A felületen történő lekérdezés során a regisztrált felhasználó nem ismerheti meg a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyok tényleges tulajdonosaira vonatkozó adatokat. Ebben az esetben az Afad tv. 8. § (6)–(7) bekezdései valamint 9. §-a olyan többletfeltételeket támasztanak, melyeket a NAV-nak mint nyilvántartó szervnek egyedileg kell vizsgálnia.[6]
  4. Mind az Afad tv. 8. § (5)–(6) bekezdései, mind az Afad Vhr. 3. §-a rögzíti, hogy a harmadik személyek lekérdezése díjfizetési kötelezettséghez kötött, ennek mértéke az adatszolgáltatásban érintett adatszolgáltatónként 1500 forint. A díjfizetési kötelezettség teljesítését követően küldi meg a NAV a regisztrált felhasználó elektronikus levelezési címére a lekérdezés eredményét.

2. A KBNY-ben és KSZNY-ben szereplő adatok lekérdezése – Hatóságok, önkormányzati adóhatóságok és gazdasági kamarák

A megjelölt szereplőkre a TTNY hatósági lekérdezésére vonatkozóan leírtak az irányadók, természetesen a nyilvántartásban szereplő adatokból fakadó különbségekkel.

Az alábbi keresésekre van lehetőség:

  • aktuális és történeti adatok,
  • KBNY esetében bankszámlaszámra és magánszemélyre keresés (ez utóbbihoz kapcsolódóan külön kereshető a számla tulajdonosa és a számla felett rendelkezésre jogosult személy azzal, hogy a számla tulajdonosát rendelkezni jogosultnak is kell tekinteni),
  • KSZNY esetében a széfre, a széf bérlőjére és a széf felett rendelkezni jogosult személyre irányuló keresés.

IV. Eltérésjelzések a TTNY-ben szereplő adatokhoz kapcsolódóan

1. Az eltérésjelzések általános szabályai

Az Afad tv. – az abban foglalt jogkövetkezmények érvényre juttatásának kiindulópontjaként és a TTNY-ben szereplő adatok pontosságának biztosítása érdekében – lehetőséget biztosít mind a hatósági, mind a szolgáltatói körnek, hogy eltérésjelzést tegyenek abban az esetben, ha a tényleges tulajdonosi viszonyokat érintően érdemi eltérést észlelnek az általuk ismert és a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban rögzített tényleges tulajdonosi adatok között (Afad tv. 10–11. §). Itt szükséges kiemelni, hogy a KBNY és KSZNY tartalmával kapcsolatban nem lehet eltérésjelzést tenni.

Az eltérésjelzés tehát a TTNY-ben szereplő adatszolgáltatók[7] tényleges tulajdonosaira vonatkozó, a róluk nyilvántartott valamely adathoz kapcsolódó, és a jelzést tevő szerint olyan pontatlanságra reflektáló intézményesített jelzés, mely alapján a nyilvántartó hatóságnak és az adatszolgáltatónak is kötelezettsége keletkezik.

A tényleges tulajdonosokhoz kapcsolódóan a számlavezetők adatszolgáltatása alapján az alábbi adatok szerepelnek a TTNY-ben:

  • családi és utónév;
  • születési családi és utónév;
  • állampolgárság;
  • születési hely, idő;
  • lakcím, ennek hiányában tartózkodási hely;
  • a tényleges tulajdonosi érdekeltségnek a Pmt. 3. § 38. pont a) és b), valamint d)–f) pontjai szerinti jellege és mértéke.

Az érdemiség megítélését érintően az Afad Vhr. 4. §-a ad iránymutatást. Elsősorban a jelzést tevő hatóság vagy szolgáltató megítélésének a kérdése, hogy a TTNY-ben tapasztalt pontatlanság olyannak tekinthető, mely megfelel a rendelet hivatkozott szakasza szerinti kritériumnak, és a nyilvántartásban szereplő hiba hatással van a tényleges tulajdonos azonosítására vagy a tényleges tulajdonosi viszonyok megállapítására. Hangsúlyozni kell azonban, hogy az érdemi eltérésekhez kapcsolódó jogkövetkezmények a jelzés következtében automatikusan állnak be, azok tartalmi felülvizsgálata a NAV részéről nem történik meg.

Az eltérésjelzések megtételéhez a NAV külön formanyomtatványt rendszeresített (TTNYELT).

2. A szolgáltatók eltérésjelzésének specialitásai

Az Afad tv. két korlátozást állít fel a szolgáltatók eltérésjelzésének vonatkozásában.

Az egyik megszorítás, hogy a számlavezető (bár szolgáltatónak tekintendő) nem küldhet eltérésjelzést. Gyakorlati szempontból tehát, ha a számlavezető azt érzékeli, hogy a vele üzleti kapcsolatban álló adatszolgáltató adatai helytelenül szerepelnek a TTNY-ben, úgy ennek korrekcióját a rendszeres, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig teljesítendő adatszolgáltatásban jelezheti a nyilvántartó szervnek.

A másik korlátozás tartalmi jellegűnek tekinthető. Eszerint a szolgáltató ugyanarra a tényleges tulajdonosi adatra vonatkozóan 30 napon belül nem küldhet ismételten jelzést.

3. Az eltérésjelzéshez kapcsolódó következmények

A témakörhöz kapcsolódóan elsőként a TT-indexről kell szólnunk, mely a törvény szerint: „az adatszolgáltató tényleges tulajdonosi adatához rendelt, annak megbízhatósági szintjét jelző, 110 közötti értékű mutatószám”.

A definícióból megállapítható, hogy TT-indexe a tényleges tulajdonosi adatnak van, azonban az – a következőkben ismertetett szabályok alapján – nem függetleníthető az adatszolgáltatótól, azaz attól a szervezettől, akinek a magánszemély a tényleges tulajdonosa.

Ahogyan arra fentebb már utaltam, a jogkövetkezmények realizálása során a kiindulópontot az eltérésjelzések jelentik. Ez a két végpontot a TT-index kapcsolja össze akként, hogy az eltérésjelzés hatást gyakorol az indexre, ennek csökkenése pedig a jogkövetkezmények alkalmazásához vezet.

4. Az eltérésjelzés és a TT-index kapcsolata

Az eltérésjelzés következtében – tekintettel arra, hogy a nyilvántartáshoz fűződő, a tényleges tulajdonosi viszonyokat érintő pontatlanságra vagy hiányosságra hívja fel a figyelmet – az adatszolgáltató tényleges tulajdonosi adatainak indexe csökkenni kezd. Attól függően, hogy ki tette a jelzést, az eltérésjelzés 2 vagy 1 ponttal csökkenti az index eredeti 10-es pontszámát. Hatósági, felügyeleti szervi, bírósági, ügyészségi jelzés 2 ponttal, a szolgáltatói eltérésjelzés 1 ponttal csökkenti a TT-indexet. Ahogyan korábban is említettem, az index csökkenése objektív módon következik be, maga a jelzés ténye (sikeres eltérésjelzés) módosítja az indexet.

5. A TT-index és az adatszolgáltató adatainak megbízhatósága

Az Afad tv. a tényleges tulajdonosi adatokra vonatkozó jelzést, illetve az indexek ennek következtében történő csökkenését összekapcsolja az adatszolgáltatókkal, és már ez utóbbiak tekintetében állapít meg (jog)következményeket.

A törvény alapján, ha a TT adatok indexe

  1. 8 pont alá csökken (azaz 7 vagy 6), akkor az adatszolgáltató TT-adatai bizonytalan,
  2. 6 pont alá csökken, (1–5) akkor az adatszolgáltató TT-adatai megbízhatatlan

minősítést kapnak (az index határ alá csökkenésével kapcsolatban kiküldött tájékoztatás átvételétől számított 60 nap eredménytelen elteltét követően).

A NAV értesítést küld mind a bizonytalan, mind a megbízhatatlan ponttartományba eső adatszolgáltatónak, melyben felhívja

  1. a bizonytalan kategóriába eső ügyfeleket, hogy a TT-adatok Afad tv. 7. §-a szerint a tényleges tulajdonosi adatokat módosítsa vagy erősítse meg,
  2. a megbízhatatlan minősítést eredményező pontszám „elérése” esetén a tényleges tulajdonosi adatok megerősítését vagy módosítását a számlavezetőjénél a Pmt. 12. § (3) bekezdése szerint végezze el.

E helyen is hangsúlyozni szeretném, hogy az 5 pontos vagy az alatti index nem jelenti azonnal a TT-adatok megbízhatatlanságát, ahhoz az alábbi együttes feltételek fennállása is szükséges:

  • a TT-index 6 pont alá csökkenése (azaz 5 pont vagy annál kevesebb) és
  • felszólítás kiküldése az adatszolgáltató hivatalos elérhetőségére és
  • ennek eredménytelensége, azaz az átvételt követő 60 napon belül nem került sor a TT-adatok megerősítésére vagy módosítására.

A TT-index eltérésjelzés következtében történő módosulása természetesen nem jelent végleges és visszafordíthatatlan állapotot, ahogyan azt jeleztem, a törvény szerint van lehetőség annak korrekciójára. Ennek eszköze a TT-adatok megerősítése vagy módosítása, melynek eredményeként a TT-index (függetlenül attól, hogy az adatszolgáltató mely tartományban található) automatikusan 10 pontra áll vissza.

6. A TT-adatok (és az adatszolgáltató) megbízhatósága és a jogkövetkezmények

A törvény jogkövetkezményekre vonatkozó szabályai 2022. július 1-jén léptek hatályba, azonban az indexek csökkenése már február 1-jétől megkezdődhetett, így mindenképp célszerűnek tartom, hogy áttekintsük a megbízhatósági indexhez kapcsolódó jogkövetkezményeket is.

Az Afad tv. két jogkövetkezményt határoz meg:

a) Nyilvánosságra hozatal

A NAV a saját honlapján nyilvánosságra hozza azon adatszolgáltatók nevét, rövidített elnevezését és – ha azzal rendelkezik – adószámát,

  • akik 180 napot meghaladó időtartamban „Bizonytalan” minősítésű tényleges tulajdonosi adatokkal rendelkeznek, és
  • külön adatbázisban, akik TT minősítése „Megbízhatatlanná” vált.

A bizonytalan minősítéshez több jogkövetkezményt nem társít a jogalkotó, azonban a megbízhatatlan kategória már érezhető hátrányokkal jár az érintett adatszolgáltatók számára.

b) Magas kockázati szintű ügyfelek

Azt az adatszolgáltatót, aki megbízhatatlan minősítésű tényleges tulajdonosi adatokkal rendelkezik, „a szolgáltató magas kockázatúnak tekinti a Pmt. 10. § (1) bekezdés b) pontja alapján és végrehajtja a Pmt. 16. §-a szerinti magas kockázati szintnek megfelelő ügyfél-átvilágítási intézkedéseket”.

Az Afad tv. a jogkövetkezmények körében tehát erősen épít a Pmt. szabályaira és az abban biztosított lehetőségekre. Ezen túlmenően egy kézzelfoghatóbb joghátránnyal is sújtja a megbízhatatlan TT-adatokkal rendelkező adatszolgáltatót, amikor a szolgáltatót arra kötelezi, hogy a közzététel alapján tagadja meg az adatszolgáltató által kezdeményezett, négymillió-ötszázezer forintot elérő összegű ügylet teljesítését.

Az Afad tv. e körben figyelembe veszi tehát azt, hogy a megbízhatatlan tartományba kerülő adatszolgáltatóknak elegendő idő áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy a tényleges tulajdonosi adatok megerősítését vagy módosítását elvégezhessék, vagyis a NAV részéről küldött értesítés kellő időt engedett a korrekcióra. Ennek köszönhetően az értesítés átvételétől számított 61. napon a jogkövetkezmények automatikusan beállnak.

A TT-adatok megerősítése és módosítása mellett jogorvoslati lehetőségként áll az adatszolgáltatók rendelkezésére, hogy a jogkövetkezmények beállása esetén panasszalfordulhatnak a pénzügyminiszterhez. A panasz benyújtásának az a feltétele, hogy az adatszolgáltató eljárt a számlavezetőnél, de az nem vezetett eredményre.


[1] A pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 803/2021. (XII. 28.) kormányrendelet (a továbbiakban: Afad Vhr.)

[2] 2022. június 1-jét megelőzően a regisztrációra vonatkozó előírásokat a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény egyes rendelkezéseinek veszélyhelyzet ideje alatt történő végrehajtásáról szóló 804/2021. (XII. 28.) kormányrendelet tartalmazta.

[3] A Pmt. 3. § 27. pontja, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről szóló 485/2015. (XII. 29.) kormányrendelet 9. §-a alapján ez a NAV Központi Irányításon belül a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda.

[4] Afad tv. 8. § (3) bekezdés

[5] Afad tv. 8. § (5) bekezdés

[6] Az adat felhasználásának célját és az adat megismeréséhez fűződő vagy a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemhez kapcsolódó jogos érdeket okirattal kell igazolni, valamint ennek teljesítése érdekében az adatigénylés előzetes engedélyezése iránt kérelmet kell benyújtani a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszterhez.

[7] Az Afad tv. ezen megnevezéssel illeti a törvény 1. § (1)–(2) bekezdéseiben felsorolt azon szervezeti formákat és szerződéses konstrukciókat, akikre nézve a számlavezetők adatszolgáltatást teljesítenek a NAV felé.

Comments are closed.