A NAV Online Számlázó programjának alkalmazására vonatkozó hasznos tudnivalók
✎ Száraz Tünde, NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály
Az elektronikus számlázóprogramok használatának ösztönzésére, valamint a számlaadatokról teljesítendő online adatszolgáltatás megkönnyítésére a NAV az Online Számla rendszer indulásától, 2018. július 1-jétől ingyenesen használható számlázóprogramot biztosít azok számára, akik áfaalanyként belföldi adószámmal rendelkeznek. Ennek a programnak valamennyi funkciója ingyenesen elérhető. Nem volt és nem is lesz olyan funkciója, amit csak térítés ellenében lehetne használni. A programot a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) szolgáltatóként biztosítja, nem hatóságként. Ennek megfelelően az Online Számlázó programmal kiállított számla adatait hatóságként ugyanolyan feltételekkel ismerheti meg és használhatja fel, mint bármely más számlázóprogrammal kiállított számláét. Tehát csak a program számlaadat-szolgáltatása során átadott számlaadatok állnak a rendelkezésére, és az ellenőrzés lefolytatására feljogosított (ahhoz megbízólevéllel rendelkező) revizorai – a vonatkozó szabályok betartásával – ismerhetik meg és használhatják fel az adóellenőrzés, valamint az azt követő eljárás során a programmal kiállított számlák adatait. Az így megismert adatok tekintetében a NAV munkatársainak az adótitokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazniuk. A program a bevezetésétől eltelt időszakban folyamatosan változott annak érdekében, hogy
- teljesítse az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség változásából eredő követelményeket,
- elősegítse a jogszabályi előírásoknak megfelelő számlázást,
- kényelmi szolgáltatásokat nyújtson a felhasználóknak és fokozza a felhasználói élményt.
A program fejlesztése kapcsán külön ki kell emelni a mobilapplikáción keresztüli elérést, amelyre 2020 júniusától van mód. Alkalmazásával lehetővé vált az okostelefonnal történő könnyű, gyors számlakiállítás mellett az Online Számla rendszer fontos információinak okostelefonon való elérése is. A legutóbbi fejlesztések közül megemlítendő a rövid név alkalmazásának lehetősége és a számlakép változtatása a nyomtatandó oldalak számának csökkentése érdekében. Az utóbbi fejlesztésekre felhasználói igény alapján került sor. Az Online Számlázó program – részben a folyamatos fejlesztésének köszönhetően – a legnépszerűbb ingyenes számlázóprogramok körébe tartozik, alkalmazóinak száma folyamatosan növekszik. Azonban olyan esetekkel is lehet találkozni, amikor egyes felhasználók más ingyenes számlázóprogramot tekintenek a NAV számlázóprogramjának. Ezt a hivatal munkatársai leginkább abból érzékelik, hogy más számlázóprogramban elkövetett számlázási hibával, hibás működéssel kapcsolatban fordulnak hozzájuk segítségért. Erre a sajnálatos körülményre tekintettel feltétlenül szükséges ennek a cikknek a bevezetőjében is áttekinteni az Online Számlázó program elérésére, a használatának megkezdésére vonatkozó alapvető tudnivalókat, mielőtt áttérnénk az alkalmazásával kapcsolatos egyes kérdések taglalására.
Hol található az Online Számlázó program?
Az Online Számlázó program az Online Számla rendszerbe való belépést követően érhető el. Az Online Számla rendszer a https://onlineszamla.nav.gov.hu címen vagy a NAV megújult honlapjának főoldalán a „NAV Online” megnyitását követően az „Online Számla” választásával érhető el.
A „NAV Online”-on belül lehetőség van az „Online Számlázó program” választására is. Ez utóbbi választása esetén is először az Online Számla rendszerbe jut a felhasználó. Az Online Számla rendszerbe az elsődleges felhasználó, vagyis az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetve állandó meghatalmazottja sikeres Központi Azonosítási Ügynök (a továbbiakban: KAÜ) azonosítást követően léphet be. A másodlagos felhasználónak – vagyis annak, akinek az elsődleges felhasználó az Online Számla rendszerben jogosultságot adott – a belépéshez felhasználói nevét és a jelszavát kell megadnia.
Az Online Számla rendszerbe való belépés után az „Online Számla” ikon mellett megjelenő „Alkalmazások” menüpontra kattintva választható ki az „Online Számlázó program” funkciógomb a programba való belépéshez. Az alkalmazás megkezdése előtt a következőket kell elvégezni:
- Jóvá kell hagyni az Általános Szerződési Feltételeket, amire csak az elsődleges felhasználónak van jogosultsága. Ha ez megtörtént, akkor a programot már elsődleges és másodlagos felhasználó is alkalmazhatja.
- Ahhoz, hogy a program teljesíteni tudja a számlaadat-szolgáltatást, technikai felhasználót kell létrehozni az Online Számla rendszerben, majd azt az Online Számlázó programhoz kell rendelni.
- Ha az Online Számlázó programot nem csak az elsődleges felhasználó alkalmazza, akkor a másodlagos felhasználót az Online Számla rendszerben rögzíteni kell, és ott kell megadni számára a megfelelő jogosultságot/jogosultságokat.
Melyek az Online Számlázó program alkalmazásának előnyei?
Az Online Számlázó program a papíralapú számla mellett alkalmas elektronikus számla kiállítására is, ideértve a számlát módosító, érvénytelenítő bizonylat kiállítását (olyan számlához kapcsolódóan is, amit nem az Online Számlázó programmal állítottak ki). A program csak a számla kiállítását teszi lehetővé, annak a vevőhöz való továbbítása az adózó feladata. Ha a felhasználó a számlát elektronikus úton (például e-mailben) küldi el a címzettnek, és a számla kiállításakor a felületen a számla megjelenési formája mezőben automatikusan megjelenő papíralapú számla jelölést elektronikus számlára állítja át, akkor olyan pdf formátumú számla készül, amelyen megjelenik az elektronikus számla felirat, és a program a számlán fokozott biztonságú elektronikus aláírást helyez el. A NAV térítésmentesen biztosítja az elektronikus számla hosszú távú megőrzését (archiválását) a számlakibocsátó adózók számára, így nincs más teendőjük az elektronikus számlák archiválásával kapcsolatban. Fontos figyelembe venni, hogy az elektronikus számla alkalmazásához a számla címzettjének hozzájárulása szükséges, és az elektronikus számlát a számlabefogadó adózónak (ide nem értve a nem áfaalany személyt) is archiválnia kell. Az utóbbi kötelezettség teljesítéséhez hasznos segítséget nyújt a NAV honlapján megjelent, Az elektronikus számlákkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalók című tájékoztató, amely megtalálható itt: https://nav.gov.hu/ado/afa/Az_elektronikus_szaml20200416 . Az Online Számlázó program nem csak magyar nyelven használható, van angol és német nyelvű változata is. A program alkalmazásával magyar, illetve kétnyelvű, magyar–angol és magyar–német nyelvű számla is kiállítható. Alkalmas forinttól eltérő pénznemben történő, megfelelő számlázásra. A program a számlakiállítás folyamatába épített jelölésekkel, figyelmeztetésekkel segíti a felhasználót. A bizonylat véglegesítése előtt lehetőség van a számla adatainak ellenőrzésére, a számlakép megtekintésére, és ennek eredményeként a kitöltetlen vagy hibásan kitöltött mezőknek a javítására is a számla kibocsátását megelőzően. A figyelmeztetések nem kizárólag a számlázási, számlaadat-szolgáltatási szabályokon alapulnak. A program figyelmeztető üzenetet jelenít meg például akkor is, ha a számlán átutalással történő fizetés szerepel, ugyanakkor viszont nem tartalmaz bankszámlaszámot. A program természetesen automatikusan, a hatályos előírások szerint teljesíti a számlaadat-szolgáltatási kötelezettséget. A „Számláim” listaoldalon megtekinthető az adatszolgáltatás feldolgozási státusza, ami segítséget nyújt az esetleges hibák minél előbbi javításához, illetve azok ismétlődésének elkerüléséhez. Az Online Számlázó program számos kényelmi funkciót biztosít. Így például az alábbiakat:
- A számlakiállítás során félbehagyott piszkozatok elmenthetők, és a számlakiállítás egy későbbi időpontban is folytatható.
- Ha az adóalany több olyan számlát bocsát ki, amelyek adattartalmának egy része azonos, akkor sablont készíthet, és a továbbiakban azt alkalmazhatja. A sablon használata meggyorsítja a számla kiállítását. Célszerű például a vevő adatait és a tétel adatait tartalmazó sablont használni időszakra megállapított díj (például bérleti díj) számlázásához.
- Alkalmas partner- és terméktörzs rögzítésére, kezelésére, ezen adatok importálására és exportálására. Az új partner, illetve új termék adatainak törzsbe mentése a számla kiállításának folyamatában is biztosított.
- A számlatípusok között szerepel az előlegszámla, ami lehetővé teszi azoknak a számláknak a külön kezelését, amelyek kizárólag előleget tartalmaznak, így könnyebbé válik az előleggel érintett ügyletek számontartása, kezelése.
- Alkalmas díjbekérő kiállítására. Ez a számlának nem minősülő bizonylat akkor hasznos, ha például megállapodás szerinti előleg vagy elmaradt ellenérték fizetésére való felszólítás válik szükségessé. Ehhez a bizonylathoz is készíthető sablon, ami meggyorsítja a kiállítást.
- Természetesen alkalmas a kiállított számlák letöltésére, adatainak lekérdezésére, Excel-fájlba történő exportálására stb.
Kinek mire van, illetve lehet jogosultsága?
Az elsődleges felhasználó teljes jogosultsággal rendelkezik az Online Számla rendszerben, vagyis annak valamennyi funkcióját használhatja, az Online Számlázó program teljes körű alkalmazására is jogosult. Amint az már az előzőekben szerepelt, elsődleges felhasználónak a természetes személy adóalany, az adóalany törvényes képviselője és az adóalany állandó meghatalmazottja minősül. Belépéskor a rendszer a jogosultságot ellenőrzi. Állandó meghatalmazottként az tud bejelentkezni a rendszerbe, akit az adóalany
- a NAV előtti valamennyi ügyben teljes körű képviseletre,
- valamennyi adóügy intézésére,
- valamennyi adóügyi bevallás, adatszolgáltatás, bejelentés, beadvány, kérelem intézésére,
- valamennyi adatszolgáltatás intézésére, vagy
- áfával összefüggő adatszolgáltatások intézésére
jogosított fel az Egységes Képviseleti Adatlapon (EGYKE). Így például elsődleges felhasználóként tevékenykedhet a cég törvényes képviselője és állandó meghatalmazottként a cég könyvelője is: mind a ketten önállóan, saját jogon léphetnek be és használhatják a különféle funkciókat. Az Online Számlázó program alkalmazásához kapcsolódóan fontos kiemelni, hogy kizárólag elsődleges felhasználónak van jogosultsága arra, hogy
- jóváhagyja az általános szerződési feltételeket, technikai felhasználót hozzon létre, illetve módosítsa, törölje azt, és meghatározza a jogosultságait,
- másodlagos felhasználót rögzítsen, jogosultságait meghatározza, módosítsa, illetve törölje.
Amint az már remélhetőleg közismert, a technikai felhasználó a gép-gép interfész használatához szükséges adatok összessége. Az Online Számla rendszer lehetőséget ad arra (is), hogy a „Jogosultságok módosítása” funkciógomb alkalmazását követően az elsődleges felhasználó a technikai felhasználót vevői adószámhoz rendelje. Ha ilyen összerendelés történt, akkor a technikai felhasználótól csak olyan számláról érkezik be adatszolgáltatás a rendszerbe, amelyet a technikai felhasználóval összerendelt vevő részére állítottak ki. Ez az összerendelés nagyon hasznos lehet olyan esetben, amikor az adott technikai felhasználótól az adóalany meghatalmazottjaként, az önszámlázásra vonatkozó szabályok szerint kiállított számlákról érkezhet a rendszerbe adatszolgáltatás. Kifejezetten káros ugyanakkor, ha az összerendelést az adóalany a bármely vevő részére történő számla kiállításához alkalmazni kívánt Online Számlázó program technikai felhasználója tekintetében alkalmazza, mivel az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését veszélyezteti. Az elsődleges felhasználó az Online Számla rendszerben a „FELHASZNÁLÓK” oldalon az „Új felhasználó”, „Felhasználó hozzáadása” kiválasztásával rögzíthet a rendszerben másodlagos felhasználót. A rögzített másodlagos felhasználó adatainak, jogosultságainak módosítására, valamint a másodlagos felhasználó törlésére ugyancsak ezen az oldalon van lehetőség. A másodlagos felhasználó Online Számlázó rendszerben való rögzítésének célja, hogy azok a személyek, akiket az elsődleges felhasználó akár a rendszerben, akár az Online Számlázó programban ellátandó egyes feladatokkal akar megbízni, saját jogon léphessenek be a rendszerbe. Az, hogy az elsődleges felhasználó kinek milyen jogosultságot ad, az elsődleges felhasználó döntési és felelősségi körébe tartozó kérdés. A másodlagos felhasználóként rögzített személyeket kizárólag ő képes kétséget kizáróan azonosítani. A másodlagos felhasználó az elsődleges felhasználónak tartozik felelősséggel, a kettőjük közötti vita rendezése nem tartozik a NAV feladatkörébe. Az Online Számlázó programba csak megfelelő jogosultsággal rendelkező másodlagos felhasználó léphet be. Az elsődleges felhasználó a program használatához a másodlagos felhasználónak az alábbiak szerinti megtekintési jogokat oszthat ki:
- Belépés: hozzáférést biztosít a programhoz, lehetővé teszi a kiállított számlák és a számlatömbök megtekintését.
- Adatok megtekintése: megtekintheti, de nem szerkesztheti a partnertörzset, a terméktörzset, a számlázási beállításokat és a technikai felhasználó adatait.
Az elsődleges felhasználó a megtekintési joggal rendelkező másodlagos felhasználónak a következők szerinti módosítási jogokat oszthat ki:
- Számla kiállítása: kiállíthat új számlát, módosító és érvénytelenítő számlát.
- Számlatömb módosítása: létrehozhat új számlatömböt, valamint módosíthat, lezárhat már meglévő, használt számlatömböt, továbbá üres számlatömböt törölhet.
- Adatok módosítása: szerkesztheti a partnertörzset, a terméktörzset, a számlázási beállításokat.
Milyen alapbeállítások szükségesek, illetve célszerűek?
Az Online Számlázó program „Beállítások” menüjén belül van lehetőség a technikai felhasználó megadására, a számlázási beállításokra, a számlatömb/díjbekérő tömb megadására és a mobileszköz társítására. Ha a felhasználó jóváhagyta az Általános szerződési feltételeket és a programhoz rendelte a technikai felhasználót, akkor néhány alapbeállítást és a számlatömb beállítását követően el is kezdheti a számlázást. A „Beállítások” menüpont alatt a „Számlázási beállítások” almenüpont választásakor megjelenő űrlapon az automatikusan beállított adatok láthatók, vagyis az adóalany teljes neve, rövid neve, címe és adószáma. Ezek az adatok (az adószám első 8 számjegyét – a törzsszámot – követő számjegyei kivételével) nem módosíthatók. A felhasználó azt is jelölheti, hogy a számlakiállítás során a teljes vagy a rövid nevét kívánja használni. Az automatikusan beállított adatok mellett a következőkre van lehetőség: a) Számlázási cím rögzítése: ilyen címként az adóalany bejelentett székhelyének vagy telephelyének a címét kell megadni. A számlázási cím megadásának akkor van jelentősége, ha az adóalany székhelyének és az értékesítés helyének a címe nem azonos. A programmal kiállított számlán az adóalany címeként a számlázási cím fog megjelenni. b) Adóalanyonként megadható egy bankszámlaszám, egy IBAN-szám és egy SWIFT-kód. A megadott szám automatikusan megjelenik a számlázási űrlapon. c) Rögzíthető az adóalany közösségi adószáma. d) Az adóalany az adatlapon jelölheti, hogy egyéni vállalkozó. Ennek jelölése esetén rögzítenie kell a nyilvántartási számát is. Ezeknek az adatoknak a megadása esetén az „egyéni vállalkozó” megnevezés és a nyilvántartási szám automatikusan megjelenik a számlaképen. e) Ha az adóalany az adatlapon bejelöli, hogy kisadózó, akkor a számlaképen automatikusan megjelenik a „kisadózó” megnevezés. f) Ha az adóalany az adatlapon jelöli, hogy az áfa tekintetében különös adózási módként pénzforgalmi elszámolást alkalmaz, akkor a számlaképen automatikusan megjelenik a „pénzforgalmi elszámolás” felirat. Ha a felhasználó a „Beállítások” űrlapon a d)–f) pontokat beállítja, de van olyan számlája, amelyen a megadott adatokat nem kell szerepeltetni, akkor a számla kiállításakor az „egyéni vállalkozó”, „kisadózó”, „pénzforgalmi elszámolás” szöveg mellett megjelenő csúszka átállításával biztosíthatja, hogy az adott számlán ne jelenjen meg a jelölés. Az Online Számlázó programban a számla kiállítása úgynevezett számlatömbökből történik. A számlatömb az adóalany számláinak csoportosítására szolgál. Azt, hogy az adóalany ezeket a számlatömböket hogyan használja, hány számlatömböt használ, maga dönti el a saját gazdálkodásának sajátosságait figyelembe véve. Lehetősége van arra, hogy valamennyi számláját egy számlatömbbe rögzítse, de dönthet úgy is, hogy például minden üzletkötője, szerelője más-más számlatömböt használ. Ahhoz, hogy a programból számlát lehessen előállítani, legalább egy üres vagy nyitott számlatömbnek lennie kell. A számlatömb létrehozható a „Beállítások” menüponton belül a „Számlatömbök/Díjbekérő tömbök” almenüpont választását követően, a „Számlatömb létrehozása” gomb alkalmazása után megjelenő lapon a számlatömb előtagjának megadásával és a számlatömb leírásával. A számla kiállítása során megadható, hogy a számla melyik számlatömbbe kerüljön. A számla egyedi sorszámát a számlatömb létrehozásakor megadott előtag, az évszám és a számlának a számlatömbön belüli sorszáma képezi. Mivel a számlasorszámnak része az évszám, célszerű évente új számlatömböt nyitni. Fontos figyelembe venni, hogy a számlaadat-szolgáltatás teljesítésekor az Online Számla rendszer ellenőrzi a számlasorszámot, és nem fogad be ugyanazon adóalanytól két adatszolgáltatást ugyanazon számlasorszámmal. Az ilyen adatszolgáltatási hiba elkerülése érdekében akkor, amikor az adóalany más számlázóprogram alkalmazásáról tér át az Online Számlázó program használatára, olyan számlatömböt kell nyitnia, ami bizonyosan eltér a másik programban használttól.
Mire kell figyelni a számla kiállításakor?
A „Számlázási beállítások” almenüpontnál megjelenő űrlap tartalma alapján az új számla kiállításakor automatikusan töltődnek az eladó adatai. Ezen adatok közül a kisadózó, a pénzforgalmi elszámolás jelölése és az egyéni vállalkozói adatnak a számláról való elhagyására lehetőség van akkor is, ha a számlázási beállítás űrlapon ezek jelöltek, illetve, ha az utóbbi űrlapon ezek nincsenek jelölve, a számla kiállításakor, a bizonylaton való feltüntetés érdekében jelölhetők. A vevő adatai (így például a neve, címe, adószáma, bankszámlaszáma) a számla kiállításakor nem módosíthatók. Az Online Számlázó program jelenleg nem alkalmas arra, hogy azzal csoportos áfaalany állítson ki számlát. A csoportos áfaalany részére történő, a csoportazonosító számot és a vásárló csoporttag adószámát egyaránt tartalmazó számla kiállítására a közeljövőben lehetőség lesz.
- Az új számla létrehozásához alkalmazott űrlap az alábbi, értékkel kitöltött adatokat tartalmazza:
- A számla típusa alapértelmezetten „számla”, amelyet szükség esetén át lehet állítani előlegszámlára vagy rendszeren kívüli módosításra, érvénytelenítésre. A programmal jelenleg nem állítható ki gyűjtőszámla, egyszerűsített adattartalmú számla, ezért ezek a számlatípusok nem választhatók.
- A számla megjelenési formája alapértelmezetten papíralapú számla, amely elektronikus számlára is átállítható.
- Alapértelmezetten a számla kiállításához a legutoljára létrehozott, nyitott számlatömb adata jelenik meg, ami szükség esetén egy másik nyitott számlatömbre módosítható.
A fizetési mód alapértelmezetten átutalás, amely módosítható készpénzre, bankkártyára, utalványra és egyébre. Az alkalmazott pénznem alapértelmezetten magyar forint. Eltérő pénznem esetén az alkalmazott pénznem a legördülő listából választható ki. Magyar forinttól eltérő pénznem választása esetén az árfolyammező kötelezően kitöltendővé válik. A számla nyelve alapértelmezetten magyar, de módosítható magyar–angolra, magyar–németre. A számla keltét a program az aktuális dátumra állítja. Ez az adat nem módosítható. A teljesítés időpontja és a fizetési határidő alapértelmezetten az aktuális dátummal egyezik meg, ami szükség esetén módosítandó. A tétel vonatkozásában alapértelmezett, hogy a mennyiségi egység természetes mértékegységben kifejezhető, a mértékegységet legördülő listából kell kiválasztani. A „Saját mennyiségi egység” választása esetén annak szöveges meghatározását is meg kell adni. Ha a mennyiségi egység természetes mértékegységben nem fejezhető ki, akkor az űrlapon a csúszka átállítását követően a mennyiség, mennyiségi egység mező nem tölthető.
- A tétel tekintetében alapértelmezett a nettó egységár megadása, de ha a felhasználó bruttó egységárat szeretne megadni, akkor azt az űrlapon „Bruttó egységár megadása” szöveg előtt jelölheti. A program – amennyiben az értelmezhető – a megadott nettó értékből kiszámítja az áfával növelt ellenértéket, illetve a bruttó értékből kiszámítja a nettó értéket és ezeket az összegeket is megjeleníti az űrlapon.
A számla kiállításakor valamennyi olyan mezőt kötelező kitölteni, amelynek a megnevezésénél piros csillag jelenik meg. A vevő adatainak kitöltése egyszerűsíthető a partnertörzs – esetleg partnerkód – alkalmazásával. A belföldi adóalany vevő adószámának megadását követően a keresés gomb megnyomása után a vevő adatai az adóhivatali nyilvántartásban szereplő adatokkal automatikusan töltődnek. Ha az adóhivatali nyilvántartásban szereplő adatok eltérnek attól, amit a felhasználó rögzített, akkor a rögzített adat automatikusan felülíródik. Az „ÁFA kulcs” mezőben automatikusan a 27% jelenik meg, ami legördülő lista alapján változtatható 18%-ra, illetve 5%-ra. Ebből a legördülő listából választható ki az alanyi adómentesség, a belföldi fordított adózás, illetve a sajátosságok figyelembevételével alkalmazandó egyéb eset is. Az Online Számlázó program jelenleg nem alkalmas másik tagállamban vagy harmadik országban érvényes adómérték megadására, így azzal másik tagállamban teljesített távolsági értékesítésről, valamint másik tagállamban teljesített, nem fordítottan adózó ügyletről csak olyan számla állítható ki, amelynek kizárólag a megjegyzés rovata tartalmazza a Magyarországtól eltérő tagállamot megillető adó mértékét, összegét.
Mire kell figyelni a számla módosításánál, érvénytelenítésénél?
Az Online Számlázó programmal kiállított számla ezzel a programmal vagy másik számlázóprogrammal érvényteleníthető, illetve módosítható. Mivel a számlázóprogram ingyenes rendelkezésre bocsátásának egyik célja a kézi számlázásról a számlázóprogramok alkalmazására való áttérés elősegítése, és a program alkalmas a megfelelő érvénytelenítő, módosító számla kiállítására, joggal elvárható, hogy az Online Számlázó programmal kiállított számla érvénytelenítése, módosítása is számlázóprogrammal történjen. Az Online Számlázó program nem támogatja a számla kétlépcsős módosítását, vagyis azt, hogy a számlázási hiba korrekciója az alapszámla érvénytelenítését követő új számla kibocsátásával valósuljon meg. Ezért figyelmeztet a program arra, hogy érvénytelenítő számla (főszabály szerint) akkor készíthető, ha nem történt meg, vagy nem a számlán szereplő felek között történt meg a gazdasági esemény, továbbá, ha a számla hibája, hiányossága miatt annak kibocsátása/átadása nem történik meg (vagyis a vevő a hibás számlát nem kapja meg). Ha az alapszámla az Online Számlázó programmal készült, akkor annak érvénytelenítéséhez meg kell keresni az érvénytelenítendő számlát a „Számláim” oldalon. Az érvénytelenítést (sztornírozást) akkor célszerű elvégezni, amikor az alapszámláról az adatszolgáltatás már teljesült (vagyis az adatszolgáltatásra vonatkozó oszlopban a „pipa” vagy „felkiáltójel” ikon jelenik meg). Az érvénytelenítéshez az alapszámla sorában található ” ⋮ ” ikonra kattintva a felugró ablakból kiválasztható a „Számla érvénytelenítése” funkciógomb, majd az érvénytelenítés megerősítését követően az érvénytelenítés elvégezhető. Az érvénytelenítő számlát a program automatikusan tölti. Az érvénytelenítő számlán – az automatikusan töltött adatok mellett – célszerű rögzíteni a megjegyzés rovatban az érvénytelenítés okát. Ha az alapszámla az Online Számlázó programmal készült, akkor annak módosításához hasonló lépések szükségesek, azzal az eltéréssel, hogy a ikonra kattintás után a „Számla módosítása” funkciógombot kell alkalmazni. A módosító számlát a program automatikusan kitölti az alapszámla adataival, és a módosítást figyelmeztető üzenetekkel segíti. Ha az alapszámla nem az Online Számlázó programmal készült, akkor a módosításhoz, érvénytelenítéshez az „Új számla létrehozása” funkció kiválasztását követően az űrlapon a „Számla típusa” mezőben a legördülő listából a „Rendszeren kívüli módosító számla” vagy a „Rendszeren kívüli érvénytelenítő számla” kiválasztása szükséges. Ha az alapszámláról adatszolgáltatást kellett teljesíteni, akkor
- a módosító, érvénytelenítő számlát akkor javasolt kiállítani, ha az alapszámláról az adatszolgáltatás már teljesült, amit az Online Számla rendszerben célszerű ellenőrizni, tekintettel arra, hogy az adatszolgáltatás befogadása során a rendszer ellenőrzi, hogy a hivatkozott számlára történt-e adatszolgáltatás;
- ha az alapszámláról már történt adatszolgáltatás, akkor azt – a sikeres adatszolgáltatás érdekében – az űrlapon a csúszka átállításával jelezni kell.
Az ilyen módosítások, érvénytelenítések kapcsán fontos figyelembe venni, hogy az Online Számlázó program „normál számla” kiállítására, módosítására, érvénytelenítésére készült, ezért jelenleg nem alkalmas egyszerűsített adattartalmú számla módosítására, érvénytelenítésére. Rendszeren kívüli módosítás, érvénytelenítés esetén az űrlapon a „Hivatkozott számla sorszáma” mező kitöltése kötelező. Ebbe a mezőbe az alapszámla sorszámát kell beírni, a módosító számla sorszámának megadása esetén a bizonylatról teljesített adatszolgáltatás hibás lesz. Rendszeren kívüli érvénytelenítő számla kiállítása esetén az alapszámla (illetve, ha korábban módosították azt, akkor a módosított alapszámla) tételének adatait negatív értékkel kell rögzíteni az űrlapon. Ha az alapszámla tételéhez mennyiségi egység és mennyiség tartozott, akkor a mennyiséget célszerű negatív értékkel rögzíteni, ettől eltérő esetben pedig a nettó, illetve bruttó egységárat kell negatív értékkel szerepeltetni. Rendszeren kívüli módosító számla kiállítása esetén meg kell adni az alapszámla (illetve, ha korábban módosították azt, akkor a módosított alapszámla) adatait, és a kitöltés ellenőrzése után, a „Számla módosítása” funkciógomb megnyomását követően nyílik meg az újabb űrlap, ahol a módosítás elvégezhető. Ezen az űrlapon az eladó adatai és a módosító okirat kelte nem változtatható meg, minden más adat azonban módosítható. Ha a módosítás oka például az, hogy az alapszámlán hibásan szerepelt a teljesítési időpont, akkor ez az adat a módosító űrlapon felülírható. Ha a módosítás az alapszámla tételadatait érinti, akkor annak rögzítése az adott tételnél, a ceruzaikon alkalmazásával vagy új tétel hozzáadásával történhet. A „Számláim” oldalon, a számla sorában található ” ⋮ ” ikonra kattintva elérhető technikai érvénytelenítés funkció csak akkor alkalmazandó, ha a számlaadat-szolgáltatásban szereplő számlaadatok és a számla tényleges adatai eltérnek. A technikai érvénytelenítés ennek megfelelően nem a számla, hanem a számláról teljesített adatszolgáltatás érvénytelenítésére szolgál. Ha az adatszolgáltatás hibás, akkor az adott számlasorszámú számláról a technikai érvénytelenítést követően új, helyes adattartalmú adatszolgáltatás teljesíthető. Ha a felhasználó a számla érvénytelenítése helyett választotta a technikai érvénytelenítést, akkor az erre vonatkozó kérést célszerű az elsődleges felhasználónak vagy az arra jogosult másodlagos felhasználónak az Online Számla rendszer „Nyilatkozatok” menüjében – a lehető legrövidebb időn belül – elutasítania.
Az Online Számlázó program tesztelési lehetősége
Az éles rendszer használatát megelőzően – vagy akár azzal párhuzamosan is – lehetőség van a rendszert vagy annak egyes funkcióit tesztkörnyezetben kipróbálni. A tesztkörnyezet a https://onlineszamla-test.nav.gov.hu címen érhető el, és a működés szempontjából a fent ismertetettek vonatkoznak rá. A tesztkörnyezetben kiállított számlákról nem lehet érvényes adatszolgáltatást teljesíteni, és nem minősülnek jogszabálynak megfelelő számlának sem. A tesztkörnyezet kizárólag azt a célt szolgálja, hogy az ügyfelek előzetesen megismerhessék a rendszer sajátosságait, korlátait és lehetőségeit.