szüret

Egyszerűsített foglalkoztatás

✎ dr. Szalóki István adóügyi szakreferens és Szőke Krisztina tájékoztatási szakreferens NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály

Az egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő munkavégzés, vagyis a mezőgazdasági és a turisztikai idénymunka, az alkalmi munka, illetve annak speciális változata, a filmipari statiszta alkalmi munkája megfelelő választás lehet mind a munkáltató, mind pedig a munkavállaló számára. A munkáltató ezáltal több munkavállalót tud foglalkoztatni, az általános szabályokhoz képest kedvezőbb közteherfizetés mellett, ha rövidebb időre, alkalomszerűen van szüksége nagyobb létszámú munkaerőre. Az év meghatározott időszakában jellemző az idénymunka is, főleg a mezőgazdasági és a turisztikai ágazatban, ahol például a nyári szezonban akár diákok is nagyobb számban vállalnak munkát.

Jogszabályi háttér

Az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések egyfelől a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó különös szabályok” címet viselő XV. Fejezetében, a 201–203. §-okban találhatók. Ezek közül lényeges kiemelni, hogy az egyszerűsített foglalkoztatásra vagy alkalmi munkára irányuló munkaszerződés érvénytelen, ha a megkötés időpontjában a felek között már munkaviszony áll fenn. Az Mt. szerint megkötött munkaszerződés nem módosítható egyszerűsített foglalkoztatásra vagy alkalmi munkára irányuló munkaviszony létrehozása céljából.
Másfelől az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Efo tv.) tárgyalja a foglalkoztatással kapcsolatos részletszabályokat, valamint egyes speciális előírásokat is tartalmaz. Ezen túl figyelembe kell venni – egyebek mellett – a minimálbérről szóló rendelkezéseket is. Az Efo tv. által nem szabályozott, adózást érintő kérdésekben irányadó jogszabályok pedig az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény, az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény, valamint az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) kormányrendelet.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályrendszerében alapvető változás nem történt, ugyanakkor az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2022. július 1-jétől hatályos, a költségvetés egyensúlyának megőrzését célzó rendelkezései érintik a közteher mértékét, a filmipari statiszták részére kifizethető maximális jövedelmet és a nyugellátás számításának alapjául szolgáló összeget is. Az Adóvilág 2022/07. számában megjelent írás ugyan részletesen kitért az Efo tv.-től eltérő szabályokra is, de a teljesség és az összehasonlíthatóság érdekében ebben a cikkben mindkét jogszabály előírásait ismertetjük.

Az egyszerűsített foglalkoztatás általános jellemzői, foglalkoztatási formák

Az egyszerűsített foglalkoztatás keretében a munkáltató az Efo tv. szerinti feltételek fennállása esetén egyes tevékenységekre, határozott időre létesíthet munkaviszonyt a munkavállalóval. Az Efo tv. hatálya

  • a mezőgazdasági, illetve a turisztikai idénymunkára, valamint
  • az alkalmi munkára (ideértve a filmipari statiszta alkalmi munkavégzését is)

terjed ki.

A mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén a munkáltató tevékenysége akkor minősül idényjellegűnek, ha a munkaszervezéstől függetlenül az év valamely időszakához vagy időpontjához kötődik.

Mezőgazdasági idénymunka a növénytermesztési, erdőgazdálkodási, állattenyésztési, halászati, vadászati ágazatba tartozó munkavégzés, továbbá a termelő, termelői csoport, termelői szervezet, illetve ezek társulása által a megtermelt mezőgazdasági termékek anyagmozgatása, csomagolása, azonban nem tartozik ebbe a kategóriába a továbbfeldolgozás. Az év adott időszakához vagy időpontjához kötődőnek kell tekinteni az olyan munkavégzést is, amely az előállított növény vagy állat biológiai sajátossága miatt kizárólag az adott időszakban vagy időpontban végezhető el.

Mezőgazdasági idénymunkára naptári évenként legfeljebb 120 napra létesíthetnek munkaviszonyt az azonos felek, vagyis ugyanaz a munkáltató és munkavállaló egymással.

Turisztikai idénymunkára kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltató alkalmazhat határozott időre munkavállalót. A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 8. pontja szerint az idegenvezetői, a lovas szolgáltató, a szálláshely-szolgáltatási, a tartós szálláshasználati szolgáltatási, valamint az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység minősül kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységnek.
A turisztikai idénymunka maximális időtartama az azonos felek között szintén naptári évenként legfeljebb 120 nap lehet.

Alkalmi munka esetén az Efo tv. időbeli és létszámkorlátot állít, ugyanakkor azt nem definiálja, hogy mely tevékenységek végezhetők alkalmi munkaként.
Alkalmi munkavégzésre ennek megfelelően a munkáltató és a munkavállaló között

  • összesen legfeljebb 5 egymást követő naptári napra,
  • egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb 15 naptári napra,
  • egy naptári éven belül pedig összesen legfeljebb 90 naptári napra

létesíthető határozott időre szóló munkaviszony.

Az alkalmi munkavállalók foglalkoztatása esetén figyelemmel kell lenni az egy naptári napon munkát végzők maximális létszámára is, melyet a munkáltatónak a tárgyév első, illetve hetedik hónapját megelőző hathavi, ha pedig a munkáltató rövidebb ideje működik (például év közben alakult), akkor a működésének egész hónapjaira eső átlagos statisztikai létszámát alapul véve kell meghatároznia.
Az egy naptári napon foglalkoztatható alkalmi munkavállalók létszáma nem haladhatja meg:

  • az 1 főt, ha a munkáltató az Mt. hatálya alá nem tartozó főállású személyt nem foglalkoztat,
  • a 2 főt, ha a munkáltató 1–5 főt foglalkoztat,
  • a 4 főt, ha a munkáltató 6–20 főt foglalkoztat,
  • a munkavállalói létszám 20%-át, ha a munkáltató több mint 20 főt foglalkoztat.

Az átlagos statisztikai létszámot a főbb munkaügyi statisztikai fogalmakról és azok definícióiról szóló 3/2010. (IV. 2.) KSH-közlemény mellékletét képező, 2015. január 1-jétől hatályos „Útmutató a munkaügy-statisztikai adatszolgáltatáshoz” alapján kell meghatározni.
Elérési útvonala a Központi Statisztikai Hivatal honlapján: https://www.ksh.hu/nyomtatvanyok_utmutatok_segedletek_2022

A napi alkalmi munkavállalói létszámkeretet egyenlőtlenül is beoszthatja a munkáltató, melynek során figyelemmel kell lennie az alkalmi munkára vonatkozó – egybefüggő, havi, éves – foglalkoztatási időkorlátokra.
A létszámkeret csak a tárgyévben használható fel, az esetlegesen fennmaradó részt nem lehet átvinni a következő naptári évre.
Amennyiben a munkáltató idénymunka, vagy idénymunka és alkalmi munka keretében is foglalkoztatja a munkavállalót, akkor azok együttes időtartama a naptári évben szintén legfeljebb 120 nap lehet.

Filmipari statiszta az a természetes személy, aki a 3711 FEOR-számmal azonosított foglalkozású, és tevékenysége a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 64. § (1) bekezdésében meghatározott filmalkotás elkészítésében való kisegítő (pótolható) jellegű részvételre irányul.
A filmipari statiszta alkalmi munkája esetén az alkalmi munkára vonatkozó általános szabályok mellett speciális rendelkezésekre is tekintettel kell lenni, ezek között elsőként az Efo tv. szerinti tevékenységből származó napi nettó jövedelem maximális összegére.
A munkáltató szempontjából kedvező rendelkezés, hogy a filmipari statiszta foglalkoztatásakor nincs létszámkorlát. A közteher azonban magasabb összegű, mint a hagyományos alkalmi munka esetén. További eltérés, hogy a filmipari statisztának az Efo tv. alapján megszerzett bevételével összefüggésben nem keletkezik személyijövedelemadó-bevallási kötelezettsége.

Foglalkoztatási korlátok

a) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 1. § (1) bekezdés a) pontja, illetve a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 1. § (1) bekezdése szerinti munkáltató nem létesíthet az alaptevékenységébe tartozó feladatai ellátására egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt. Ezek a munkáltatók a következők:

  • a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közterület-felügyelete, közös önkormányzati hivatala;
  • az állami és a helyi önkormányzati költségvetési szervek.

b) Szankciós rendelkezést tartalmaz az Efo tv. arra a munkáltatóra vonatkozóan, amely a korábban említett létszám- és időbeli, valamint filmipari statiszta alkalmi munkája esetén a kereseti korlát túllépésével létesít, illetve tart fenn egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt. Attól a naptól ugyanis, hogy az Efo tv. szerinti feltételek nem teljesülnek, a munkáltató a kedvező közteherfizetéssel járó szabályokat nem jogosult alkalmazni, hanem az Szja tv., a Tbj. és a Szocho tv. rendelkezései alapján köteles az adó- és járulékkötelezettséget teljesíteni. A szankció a feltételek megsértésének feltárása napjától terheli a munkáltatót annyi ideig, ameddig a kedvezményes közteher-fizetést jogosulatlanul alkalmazta.

c) Az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony korlátja az is, ha a munkáltató tartozása meghatározott adónemekben, azaz a szociális hozzájárulási adóban, a rehabilitációs hozzájárulásban, a személyi jövedelemadóban és/vagy az egyszerűsített foglalkoztatás után fizetendő közteher tekintetében eléri vagy meghaladja a 300 000 forintot. Ebben az esetben a munkáltató nem jogosult egyszerűsített foglalkoztatásra, amíg a tartozását teljes összegben ki nem egyenlíti.

A jogviszony létrejötte, a bejelentéssel kapcsolatos tudnivalók

Az egyszerűsített foglalkoztatotti jogviszony bejelentésének teljesítése egyszerű, a tapasztaltabb foglalkoztatók, de a kezdő vállalkozók/vállalkozások részéről sem igényli szakember segítségét. Az adóhatósági bejelentés teljesítéséhez – a foglalkoztató azonosító adatain túl – szükség van a foglalkoztatott

  1. nevére,
  2. (pontos) adóazonosító jelére,
  3. tajszámára, vagy
  4. a külföldi biztosítási jogviszonnyal kapcsolatos nyilatkozat kitöltésére, ha a foglalkoztatott – az Efo tv. 11. § (3) bekezdésének megfelelően – más államban biztosítottnak minősül.

A bejelentésre szolgáló űrlapokon be kell jelenteni ezenkívül

  1. a foglalkoztatás kezdetét,
  2. a munkaviszony napjainak számát (alkalmi munka, filmipari statiszta esetén ez maximum 1–5 nap),
  3. a foglalkoztatás jellegét (03 – mezőgazdasági idénymunka, 05 – turisztikai idénymunka, 06 – alkalmi munka, 07 – filmipari statiszta).
  4. az adatbejelentés jellegét is (U = új bejelentés).

Az egyszerűsített foglalkoztatás céljából létrejött munkaviszonyt a munkáltató bejelentési kötelezettségének teljesítése keletkezteti. Rendkívül lényeges, hogy a bejelentési kötelezettséget a munkavégzés megkezdése előtt kell teljesíteni, a jogviszony csak ezen ismérv teljesítésekor jön létre, és csak a határidőben teljesített bejelentés keletkeztet érvényes egyszerűsített foglalkoztatást.

A foglalkoztatás (munkavégzés) megkezdését követően tehát az EFO bejelentés nem pótolható, a munkavégzés megkezdésének pillanata „jogvesztő határidőnek” tekinthető. Éppen emiatt a bejelentés gyakorlati teljesítése során a foglalkoztatás kezdeteként a kitöltés napja vagy ennél későbbi nap írható be.

Több napra irányuló bejelentett jogviszonyt, vagy korábban bejelentett egynapos (például másnaptól kezdődő) jogviszony esetén a bejelentést a foglalkoztató legkésőbb a foglalkoztatás napján délelőtt 9 óráig tudja módosítani, és a bejelentés törlésére is eddig az időpontig van lehetősége. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a foglalkoztató a bejelentés beküldését követő két órán belül módosíthatja a bejelentés adatait.

Az adózóktól visszatérő jelleggel érkező kérdések kapcsán kiemelésre érdemesek az alábbi tudnivalók:

  • Az egyszerűsített foglalkoztatás Efo tv. alapján meghatározott 120 (alkalmi munka/filmipari statiszta esetén 90) napos éves kerete, valamint a havi 15 napos és az egybefüggő 5 napos foglakoztatási maximuma azonos foglalkoztató és foglalkoztatott viszonylatában értendő. Ahogyan arról már volt szó, az éves keret hátralévő része a következő évre nem vihető át.
  • A foglalkoztatás bejelentésének határidejét a bejelentők gyakran tévesztik össze a foglalkoztatás módosításának, törlésének határidejével. Fontos kiemelni, hogy a foglalkoztatás kezdőnapján a délelőtt 9:00 órás bejelentési határidő csak a (korábban) bejelentett jogviszony módosítása, törlése esetén értelmezhető. Az új jogviszony létesítésének az a feltétele, hogy a munkavégzés kezdőnapján bármikor, de legkésőbb a munkavégzés megkezdése előtt bejelentésre kerüljön.
  • Az adószám, adóazonosító jel vagy név elírása, vagy a foglalkoztatotti jogviszonnyal kapcsolatos hibás bejelentés kizárólag a hibás bejelentés törlésével és a helyes bejelentés megtételével (módosítás) javítható a jogszabály által meghatározott határidőben.

A foglalkoztatók a bejelentést többféle módon teljesíthetik:

  • elektronikus azonosítást (KAÜ-azonosítást) követő elektronikus kapcsolattartás útján, amely a gyakorlatban két bejelentési módot takar:
    • a T1042E jelű adatlap ÁNYK programmal történő kitöltésének és „ügyfélkapun” (KÜNY tárhelyen) keresztül történő beküldésének lehetőségét,
    • az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazáson keresztül az „EFO bejelentés” megnevezésű szolgáltatás igénybevételét és a bejelentés NAV-hoz történő közvetlen beküldését;
  • telefonon keresztül, mely esetben a Központi Ügyintézési Vonalon keresztül a NISZ Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. munkatársai rögzítik a bejelentés adatait a T1042TEL jelű adatlap kitöltésével és küldik meg a NAV-nak;
  • mobilapplikáción keresztül az „Egyszerűsített foglalkoztatásbejelentő mobilalkalmazás” (EFO és az EFO PRO) révén. Az applikációkat a Miniszterelnökség koordinálja szakmailag, informatikai oldalról pedig a NISZ Zrt. üzemelteti. A NAV az alkalmazások által generált T1042E ÁNYK-s adatlapot (xml-t) kap, és azt építi be a hibavizsgálatokat követően a nyilvántartásába.

Jelen cikkben a bejelentési módok közül a leggyorsabb és leghatékonyabb módról, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) „EFO bejelentése” szolgáltatásának használatáról szeretnénk tájékoztatni az Olvasót.

A NAV folyamatosan arra törekszik, hogy az adózók foglalkoztatással kapcsolatos bejelentési kötelezettségét egyszerűsítse. Azért javasolt az ONYA-szolgáltatás használatának előnyben részesítése, mert:

  1. Nem igényli semmilyen program telepítését, bármely internetes böngészőről és akár okostelefonnal is a nap 24 órájában és a hét minden napján elérhető.
  2. A kitöltés során teljes körű az ellenőrzés, így az ONYA nem engedi például a nyilvántartási adatokkal ellentétes bejelentés megtételét. Ez jelentősen támogatja a jogszerű teljesítést és gyorsítja az ügyintézést. Emellett az ONYA számos kiegészítő szolgáltatást is biztosít (tartalomban való keresés, mellékletek egyszerű feltöltése, mezőelhagyást követő hibajelzés stb.), segítve az adózók bejelentését.
  3. Az ONYA-szolgáltatás lehetőséget biztosít az adózó által korábban bejelentett, még érvényes egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyok adatainak megtekintésére, és adott esetben azok bejelentésbe történő átemelésére, módosítás vagy törlés érdekében. Fontos kiemelni, hogy a módosítás menete a T1042E jelű adatlapon megszokott módon (bejelentés törlésével és új bejelentés megtételével) történik.

A szolgáltatás az ONYA (https://onya.nav.gov.hu) honlapján érhető el 2022. január 12-e óta, használatához pedig szükség van az adózó KAÜ-n keresztüli azonosítására.

A megfelelő adózó kiválasztását követően az „EFO bejelentése” szolgáltatás három egyszerű kattintással érhető el: „Új nyomtatvány / bejelentés” –> „Adat- és változásbejelentő lapok” kategória –> „EFO bejelentése” szolgáltatás kiválasztása (a „Kiválaszt” gomb segítségével). Fontos kiemelni, hogy a szolgáltatás megjelenése adózóspecifikus, tehát adószámmal nem rendelkező adózók számára nem jelenik meg a szolgáltatás. A foglalkoztatók köre megegyezik a biztosítotti jogviszony esetében az adózók által már megszokott kifizetők, munkáltatók körével.

Az „EFO bejelentése” szolgáltatás csemperendszere igen egyszerű: összesen két fő csempét, vagyis menüpontot tartalmaz. (A szolgáltatás elsőként az ún. „megtekintő nézetbe” lép, s ahhoz, hogy a bejelentést megkezdhessük, az alábbiakban részletezett folyamatot kell követnünk.) Az „Azonosító adatok” menüpontban ellenőrizhetjük a NAV nyilvántartásában szereplő és a bejelentést végző személy adatait (azaz a foglalkoztató adószámát és adott esetben az adóazonosító jelét, valamint a foglalkoztató nevét a képernyő jobb felső sarkában). A menüpontot az „Összes bezár” gomb megnyomásával „csukhatjuk össze”, míg a „Bezár” gomb megnyomásával a teljes bejelentés folyamatát szakíthatjuk meg, azaz vethetjük el teljes egészében, vagy menthetjük a későbbi folytatás érdekében.

Ahhoz, hogy a bejelentést megkezdhessük, az „Egyszerűsített foglalkoztatás bejelentése, visszavonása, törlése” csempét kell kiválasztani, majd az „Új jogviszony” gombbal indítható a bejelentés.
A NAV által feldolgozott, a bejelentés pillanatában (még) érvényes – még módosítható, törölhető – egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyok esetében lehetősége van a bejelentőnek a korábban bejelentett jogviszonyok lekérdezésére, ha a „Bejelentett adatok lekérdezése” gombot nyomja meg. Így az adózó a korábban bejelentett, érvényes jogviszonyokat módosíthatja és törölheti, ha megadja a foglalkoztatott adóazonosító jelét. Fontos kiemelni, hogy a bejelentő döntésétől függően az alkalmazás a kiválasztott, törölni vagy módosítani kívánt foglalkoztatotti jogviszony adatait átemeli, és ezáltal jelentősen csökkenti a téves, beazonosíthatatlan bejelentések számát.

Ha az adózó megadja a korábban bejelentett foglalkoztatott adóazonosító jelét, vagy adatmegadás nélkül a „Lekérdezés” gombra kattint, akkor az alkalmazás jelzi, hogy talált-e érvényes jogviszonyt a megadott adatok alapján. Ha az adózó nem adja meg a foglalkoztatott adóazonosító jelét, akkor a szolgáltatás minden érvényes foglalkoztatotti jogviszonyt megmutat a nyilvántartásból.

A módosítani/törölni kívánt jogviszony kiválasztása esetén az adózónak a „Jogviszony törlése” gombot kell megnyomnia. Ha az adózó nem találja a törölni/módosítani kívánt jogviszonyt, akkor továbbra is lehetősége van az „Új jogviszony” bejelentésére. Fontos kiemelni, hogy a jogviszony módosítása az irányadó jogszabályoknak (határidőknek) megfelelően „Törlés” és „Új” jogviszony bejelentésével lehetséges, tehát módosító gomb nem jelenik meg.
A megtalált jogviszonyok számát az alkalmazás a „Jogviszony törlése” gombbal egy sorban, a képernyő bal oldalán jelzi. A példa szerint 1/1, tehát a bejelentés pillanatában egy érvényes jogviszony adatait töltötte be, melynek törlése vagy módosítása lehetséges. Ezeket az adatokat az alkalmazás megjeleníti (előtölti).

Új foglalkoztatás bejelentésekor természetesen nincs adatelőtöltés. Ebben az esetben a T1042E jelű bejelentés beadásához hasonlóan minden adat (a foglalkoztatottat azonosító adatok és a bejelenteni kíván egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony adatai) megadása szükséges.

Az adóhatóság más ONYA-szolgáltatásokhoz hasonlóan úgy segíti elő a bejelentés kitöltését, hogy bizonyos adatmezők kitöltésekor azonnali és automatikus ellenőrzést hajt végre, így bizonyos hibák esetén a rendszer azonnal, míg egyes, bonyolultabb összefüggést érintő hibavizsgálatok esetén az „Ellenőrzés”, vagy „Véglegesítés” gomb megnyomását követően hibaüzenetet küld az adózónak.

Az, hogy konkrétan mely foglalkoztatottal kapcsolatos adatbejelentés kapcsán hibás a bejelentés, az oldal tetején megjelenő hibaüzenet sávban a „Javítom” gombra kattintva ismerhető meg. A felhasználó a navigációt elősegítő nyilak segítségével váltogathat az egyes hibás adatelemek, adatmezők között.

A „Véglegesítem” gomb megnyomását követően az alkalmazás jelzi a bejelentés állapotát, és ha nem talált hibát, akkor a „Bejelentés beadásra kész” üzenetet küldi. Ezt követően a rendszer átnavigálja a bejelentőt az „Összegző nézetbe”, ahol még ellenőrizhető a bejelentésben rögzített adatok tartalma. A felületen lehetőség van a bejelentésben szereplő adatok kinyomtatására (PDF generálására) az erre utaló funkciógomb megnyomását követően. Ha a bejelentő mindent rendben talált, akkor a „Beadás” gombbal, a megerősítő üzenet jóváhagyása után beküldheti bejelentését a NAV-hoz. A rendszer a „Sikeres beküldés” üzenettel erősíti meg a beadás sikerességét, és az adózó a továbbiakban a „Dokumentumok” menüpontban követheti nyomon a bejelentés útját.

Ha az adózó arra kíváncsi, hogy milyen adatokat jelentett be korábban egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyok esetében, akkor a bejelentéseit a szokott módon lekérdezheti az újonnan bevezetett NAV Ügyfélportálon keresztül a Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések lekérdezése” szolgáltatás alatt, a Foglalkoztatóként tett bejelentéseim” lekérdezési módon belül az „Egyszerűsített foglalkoztatás” menüpontra/funkciógombra kattintva.

A munka díjazása

Az Efo tv. szerint alkalmazott munkavállaló alapbére, illetve teljesítménybére tekintetében garanciális szabály, hogy a munkavállalónak legalább a kötelező legkisebb munkabér 85%-a, garantált bérminimum esetén 87%-a jár. A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 703/2021. (XII. 15.) kormányrendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) alapján a minimálbér havi összege 2022. január 1-jétől 200 000 forint, a garantált bérminimum havi összege 260 000 forint.
Filmipari statiszta alkalmi munkája esetén az e tevékenységből származó napi nettó jövedelem az Efo tv. alapján legfeljebb 18 000 forint, a Korm. rendelet értelmében a hónap első napján érvényes minimálbér 12%-a, azaz legfeljebb 24 000 forint lehet.

Közteherfizetés és bevallás

Az egyszerűsített foglalkoztatás céljára létrejött munkaviszony esetén a munkáltatónak közterhet kell fizetnie.
A fizetendő közteher mértékét befolyásolja a jogviszony típusa, illetve az is, hogy a foglalkoztatásra, illetve annak bejelentésére mikor kerül sor.
A Korm. rendelet ugyanis a munkáltató által fizetendő közterhet az Efo tv.-től eltérően, magasabb összegben, a hónap első napján érvényes minimálbér meghatározott százalékában állapítja meg. A Korm. rendelet alapján a közterhet a 2022. július 1-jétől létrejött, Efo tv. szerinti foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell megfizetni.

Jogviszony típusaEfo tv. szerintKorm. rendelet szerint
turisztikai idénymunka500 forint1 000 forint
mezőgazdasági idénymunka500 forint1 000 forint
alkalmi munka1 000 forint2 000 forint
filmipari statiszta alkalmi munkája4 000 forint6 000 forint

A közterhet a foglalkoztatás hónapját követő hónap 12. napjáig kell megfizetni a NAV Egyszerűsített foglalkoztatásból eredő közteher befizetések beszedési számlára (10032000-06057763).

A közteher megfizetése révén

  • a munkáltatónak nem kell szociális hozzájárulási adót, rehabilitációs hozzájárulást fizetnie, illetve az Szja tv.-ben a munkáltatóra előírt adóelőleg-levonási kötelezettség sem terheli,
  • a munkavállalónak pedig nem keletkezik társadalombiztosításijárulék-fizetési és személyijövedelemadóelőleg-fizetési kötelezettsége.

Nem kell ugyanakkor közterhet fizetnie a munkáltatónak, ha az általa az Efo tv. szerint alkalmazott munkavállaló igazolja, hogy a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek alapján másik tagállamban, vagy a Magyarország által kötött kétoldalú szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezmény alapján egyezményben részes másik államban biztosított. A más tagállamban fennálló biztosítást az A1 jelű igazolás tanúsítja. Egyezménnyel érintett ország esetén pedig az egyezmény alapján kiállított igazolással kell rendelkeznie a munkavállalónak, amit át kell adnia a munkáltatónak. Ügyelni kell azonban arra is, hogy a közteherfizetés alóli mentesülés ellenére a munkáltatónak a bejelentést az általános szabályok szerint teljesítenie kell.

A munkáltatónak bevallási kötelezettsége is keletkezik az Efo tv. szerint létrejött munkaviszonnyal összefüggésben, melyet elektronikusan, szintén a tárgyhónapot követő hónap 12-éig kell teljesítenie, a ’08 jelű havi adó- és járulékbevallás benyújtásával. Az Efo tv. szerint előírt adatokat a ’08M-12 lapon kell feltüntetni.

A munkavállalóval kapcsolatos egyéb rendelkezések

a) Amennyiben a munkavállaló kizárólag az Efo tv. szerinti egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll, akkor a Tbj. alapján nem biztosított. Ha mindezek mellett az egészségügyi szolgáltatásra más jogcímen sem jogosult, akkor egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie, melyet fő szabály szerint az egészségbiztosítási szerv adatszolgáltatása alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ír elő. Az egészségügyi szolgáltatási járulék 2022. január 1-jétől havi 8 400 forint, nem egész hónap esetén naptári napokra 280 forint.

b) Az egyszerűsített foglalkoztatott munkavállaló nyugellátásra, illetve álláskeresési ellátásra szerez jogosultságot, továbbá baleseti egészségügyi szolgáltatást vehet igénybe.

A nyugellátás számításának alapjaEfo tv. szerintKorm. rendelet szerint[1]
500 forint közteher esetén1 370 forint
1000 forint vagy azt meghaladó összegű közteher esetén2 740 forint
mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén2 800 forint
alkalmi munka, filmipari statiszta alkalmi munkája esetén5 600 forint

[1] A Korm. rendelet alapján a közterhet a 2022. július 1-jétől létrejött, Efo tv. szerinti foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell megfizetni.

A fenti táblázatban szereplő, ellátási alapként meghatározott összeg független attól, hogy egyébként a munkavállaló részére a minimálbér 85%-át vagy a garantált bérminimum 87%-át meghaladóan fizet ki díjazást a munkáltató.

c) Ha a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek alapján másik tagállamban, vagy a Magyarország által kötött kétoldalú szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezmény alapján egyezményben részes másik államban biztosított magánszemély ezt a tényt igazolja a munkáltató felé, akkor nem kell közterhet fizetni, ennek következtében azonban a magánszemély az említett ellátásokra sem válik jogosulttá.

d) Harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatására – ide nem értve a bevándorolt vagy letelepedett jogállású személyt – csak mezőgazdasági idénymunka keretében kerülhet sor. Az Efo tv. alkalmazásában harmadik országbeli állampolgár a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény 2. § a) pontjában meghatározott személy, azaz bizonyos kivétellel a nem magyar állampolgár és a hontalan. Számukra az állami foglalkoztatási szerv adja ki az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentéséhez szükséges társadalombiztosítási azonosító jelet, illetve az adóazonosító jelet, melyre külön eljárás keretében kerül sor, a természetes személy által benyújtott kérelem alapján.

e) Az egyszerűsített foglalkoztatott részére kifizetett (nettó) munkabér teljes összege jövedelemnek minősül. A jövedelem bizonyos része mentes az szja-kötelezettség alól. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a munkavállaló jövedelme a mentesített keretösszeget nem haladja meg, akkor a bevételéből nem kell jövedelmet megállapítania, továbbá szja-bevallást sem kell benyújtania. A mentesített keretösszeg kiszámítása úgy történik, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás naptári napjainak számát meg kell szorozni az adóév első napján hatályos

  • kötelező legkisebb munkabér (minimálbér), vagy
  • ha alapbérként, illetve teljesítménybérként legalább a garantált bérminimum 87%-a jár, akkor a garantált bérminimum

napi bérként meghatározott összege 130%-ával.

A napi bér 2022. január 1-jétől minimálbér esetén 9 200 forint (130%-a 11 960 forint), garantált bérminimum esetén 11 960 forint (130%-a 15 548 forint).
Az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevétel mentesített keretösszeget meghaladó része jövedelemnek minősül, mellyel kapcsolatban a természetes személynek bevallási kötelezettsége keletkezik. Ezt a kötelezettséget az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített bevallásban vagy az adóhatóság által összeállított adóbevallási tervezet felhasználásával elkészített szja-bevallásban kell feltüntetni.

Az szja-bevallás benyújtásának határideje a bevétel megszerzését követő év május 20-a.

A filmipari statisztaként az Efo tv. alapján megszerzett alkalmi munkából származó bevételből nem kell jövedelmet megállapítani és szja-bevallást sem kell benyújtani.

 

Comments are closed.