Köszöntő
✎ Vágujhelyi Ferenc
A hazai közigazgatásban egy olyan minőségileg új és szakmailag magasabb színvonalon működő szervezet, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jött létre 2011-ben, mely a társadalmi, nemzeti, hazai és uniós jogszabályi elvárások mentén az állam adó- és adójellegű bevételeinek kezelését és védelmét nagyobb hatékonysággal tudja ellátni. A kormányzat és társadalom megítélése szempontjából minden évben döntő fontosságú a költségvetési törvényben rögzített bevételi elvárások maradéktalan teljesítése, mert eredményeink alapvetően határozzák meg a nemzetstratégiai célok elérését, a közcélú kiadások fedezetét.
A Kormányzat bizalmát és egyben az elmúlt több mint 10 év eredményességét mutatja, hogy elvégzendő feladataink évről-évre növekedtek, és azzal együtt, hogy ennek bővülésével párhuzamosan a szervezetben dolgozók száma folyamatosan csökkent, feladatainkat mindig a lehető legmagasabb szakmai színvonalon láttuk és látjuk el. A szervezeti struktúra a hatékonyságot szolgálva eközben egyszerűbbé, lineárisabbá vált, a szerveink száma több, mint felére csökkent, mely ügyfeleink számára is átláthatóbb működést eredményezett. Az elmúlt évek sikereihez munkatársaink elismerésreméltó erőfeszítésein túl jelentős mértékben hozzájárultak a feketegazdaság visszaszorítását célzó kormányzati intézkedések, mely az adó-, vám és nyomozati tevékenységet is folytató, összehangolt szervezeti formában valósulhatott meg ilyen eredményességgel. A gazdaságfehérítés korszaka a NAV megteremtésével kezdődött 2011-ben, melyet olyan lépések követtek, mint például az online pénztárgép kötelező használata 2014-ben. A következő évben az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer indult el, majd 2018. július 1-jétől az online számlázás bevezetésével tovább szűkült a csalárd adózók mozgástere, de ezen mérföldkövek mellett számos innováció segítette az adócsalás elleni küzdelmet. Az Európai Bizottság számításai szerint az online számlázás bevezetésének évében sehol sem csökkent olyan nagymértékben az adóelkerülés a legnagyobb kockázatot jelentő áfa esetében, mint Magyarországon. Közös sikerünk, hogy az adóelkerülési mutató a 2010. évi 22,3%-ról 2020. évre 6,1%-ra esett vissza. A magyar gazdaságfehérítés online találmányai eközben nemzetközi szinten is példaértékű modellekké váltak, és megteremtették az adócsökkentés költségvetési lehetőségét is.
Meggyőződésem azonban, hogy a NAV és az adózó hatósági eljárás nélkül is együttműködhet, ezt bizonyítják az elmúlt évek tapasztalatai, a NAV szolgáltató jellegének erősítése, és az ügyfelek támogatása, hogy adózási kötelezettségüknek időben, illetve maradéktalanul eleget tegyenek. A korszerűsítés szüntelen igénye, az adózók jogkövetésének ösztönzése, szolgáltatásainkban jelentős modernizációt eredményezett, amit a szakszerű, ugyanakkor az elmúlt években hangsúlyosabban megjelenő közérthető tájékoztatásunk támogat. A leghangsúlyosabbat kiemelve, négy éve példaértékű szolgáltatást valósított meg a szervezet azzal, hogy több mint 5 millió embert mentesít az szja-bevallás elkészítése alól, mellyel a rendelkezésünkre álló információkat hasznosítva jelentős mértékben hozzájárultunk a magánszemélyek adminisztrációs terheinek csökkentéséhez. A program 2017-ben elnyerte a legjobb információs és kommunikációs technológia díjat is.
A vállalkozások digitalizálásában is hajtóerőként működő szervezeti megoldások az utóbbi két évben a járványhelyzet ellenére is biztosították a NAV stabil működését, mely a költségvetési bevételek garanciáját is jelentette. A zavartalan feladatellátás, a munkatársak, valamint az ügyfelek védelme mellett az utóbbi két évben kiemelt feladatként jelentkezett a veszélyhelyzethez kapcsolódó korlátozó intézkedések reálgazdasági hatása, illetve az ezek kezelését szolgáló azonnali és hathatós kormányzati adópolitikai intézkedések végrehajtása, így például a végrehajtások felfüggesztése, célzott kedvezmények, illetve a kkv-k számára gyorsított ÁFA kiutalás biztosítása. Az utóbbi két év feladataira visszatekintve kiemelendő, hogy a NAV gyakorlatilag Magyarország közigazgatási és törvényszéki általános végrehajtó szervévé vált, mely magával vonta a végrehajtási feladatok informatikai hátterének megújítására vonatkozó törekvéseket, így a tömeges feldolgozást automatizmusokkal, illetve az ügyintézői munkavégzést gyorsabb információ-megjelenítéssel támogató rendszer fejlesztését. 2020 közepétől a NAV vezeti az egyéni vállalkozók nyilvántartását is, illetve munkatársaink a tényleges tulajdonosi adatbázis nyilvántartásával még nagyobb szerepet kapnak jövőre a pénzmosáselleni küzdelemben. 2021-ben kiemelt feladatként a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági ügyek intézése mellett, a helyi iparűzés adóbevallást kizárólag a NAV-hoz lehet benyújtani, mely adminisztrációs könnyebbséget jelent a vállalkozások jelentős részének. 2021. július 1-jével bevezetésre került a kis értékű, 150 EUR belső értéket meg nem haladó import küldeményekre vonatkozóan benyújtott vám-árunyilatkozatok feldolgozását biztosító eVÁM rendszer és az új OSS platform. Meg kell említenem, hogy 2021. év és 2022. első hónapjainak kiemelt feladata a veszélyhelyzetre tekintettel a gyermekvállalás költségeinek elismeréseként az év elején visszatérítendő személyi jövedelemadó zökkenőmentes kiutalása, melynek feladatai projekt keretében jelenleg is zajlanak.
2021. január 1-jétől hatályba lépett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal személyi állományának jogállásáról szóló törvény, mellyel teljessé vált a szervezeti, funkcionális és személyi jogállási integráció, és aminek célja, hogy a dolgozók teljesítménye és szaktudása legyen az elismerés alapja, hiszen egy szervezet sikerét az elkötelezett és elégedett humánerőforrás határozza meg. A digitális kompetenciák szerepének felértékelődése – IKT képesség fejlesztése –, és a folyamatok ennek megfelelően történő újjászervezése képes biztosítani a megfelelő számú, képzett, kompetens munkatársi kollektívát.
Az utóbbi évek tapasztalatai, valamint a rendkívüli járványhelyzet is egyértelműen rávilágított arra, hogy a XXI. századi változások jelentősen érintik a kapcsolattartásra használt felületeket, így a személyes ügyfélmegjelenés az online ügyintézési lehetőségek biztosításával, illetve kizárólagosságával csökkenthető, illetve kiváltható. A digitális technológiák fejlődése, az elektronizáció térnyerése és a gazdaság fehérítését szolgáló intézkedések hatására keletkező mind hatalmasabb adatvagyon rendszerezése és jövőbeni minél teljesebb körű és célzott hasznosítása elengedhetetlen az online szolgáltatások biztosításához, folyamatos fejlesztéséhez, és ezáltal az ügyfélélmény növeléséhez. A jelenlegi stratégiai időszak, így a 2022. év legfőbb és legkomplexebb célkitűzése a rendelkezésre álló adatvagyon maximális kiaknázása, a minél teljesebb körű élethelyzet alapú online ügyintézés megteremtése, a rendelkezésre álló platformok szolgáltatási színvonalának növelése, a komplex ügyfélminősítés, illetve a jogkövetési modell megvalósítása, és az ennek megfelelő hatósági válaszok megalapozása. Egy hatóságot ma már a digitális térben megjelenő „arcával” azonosítanak, az ügyfelek ennek alapján ítélik meg, továbbá az adatok beküldése sem jelenthet az ügyfeleknek adminisztrációs többletet. Az ügyfélkapcsolatban ugyancsak meghatározónak kell lennie a NAV-nál lévő információk alapján az adózók jogkövetési jellemzők szerinti osztályozásának, hiszen így lehetséges a megfelelő hatósági hozzáállás kiválasztása az egyes adózókkal való bánásmódban. Ezekhez elengedhetetlen a NAV rendelkezésére álló adatvagyon célzott kiaknázása, melyhez a NAV adatvagyon kataszterének összeállítását követően, valamint egy egységes integrált adattárház alapjain és a mesterséges intelligencia lehetőségeit kihasználva szükséges az adat- és tranzakcióalapú ügyintézés alapjainak megteremtése, deviancia indikátorok bevezetése, deep learning modellek kialakítása, mely szorosan illeszkedik a kormányzati célokhoz, így a DIMOP feladatok végrehajtásához.
A hatékonyabb feladatellátás érdekében a szakmai folyamatok támogatása is folytatódik a következő években, így a vámszakmai feldolgozó rendszer korszerűsítése, az állam bűnüldözési, büntetőjogi igényének érvényesítése érdekében a modern bűnügyi értékelő-elemző tevékenység fejlesztése, a felderítés hatóképességének kiszélesítése, valamint egy komplex és korszerű rendészeti tevékenység kialakítását biztosító koncepció megvalósítása. Ez utóbbi koncepció keretében a NAV ügyeleti rendszerének bővítése és korszerűsítése kapcsán a szakmai igényekhez igazodva hiánypótló intézkedésként a kor követelményeinek is megfelelő modern tevékenységirányító központ kialakítása is cél.
A következő években előttünk álló feladatokat, azok hatékony ellátását – melyek speciális, egyedi tudást igényelnek – a humánerőforrás megtartásával, elkötelezett kollégákkal, az utánpótlás biztosításával, fiatal és agilis pályakezdők szervezetbe vonzásával, és a távozó vezetők megfelelő utánpótlás nevelésével fogjuk tudni csak végrehajtani, egy kiszámítható jövőképet és megfelelő képzési, átképzési rendszert biztosító modern szervezettel.
Bízom ebben a szervezetben, annak minden tagjában, és az előttünk álló 2022. évi feladatok eredményes teljesítésében.